چای برگ قهوه

چای برگ قهوه تاریخچه و دم آوری

کافه اکسسوری – غالباً وقتی گیاه قهوه اصلاح یا هرس می‌شود، ساقه‌ها، شاخه‌ها و برگ‌های آن فقط دور ریخته می‌شود. بااین‌حال، در بعضی از نقاط جهان، برگ‌های آن را می‌چینند و دم می‌کنند تا چای برگ قهوه تهیه شود.

باارزش‌ترین قسمت گیاه قهوه گیلاس آن است. بعد از برداشت و پردازش، حبوبات قهوه را که تفت می‌دهیم، آن‌ها را آسیاب و دم می‌کنیم؛ اما بقیه گیاه چطور؟

در این مقاله به چای برگ قهوه که در بسیاری از کشورهای تولیدکننده قهوه متداول است می‌پردازیم.

منشأ مصرف چای برگ قهوه

قرن‌هاست که چای برگ قهوه در سوماترا، اتیوپی، جامائیکا، هند، جاوا و سودان نوشیده می‌شود.

از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم، کشاورزان اتیوپیایی قهوه برداشت‌شده خود را برای تجارت یا مصرف در مراسم خاص و یا به‌عنوان نوشیدنی روزمره، مردم هراری در اتیوپی به‌جای “کوتی” استفاده می‌کردند.

کوتی از جوشاندن برگ‌های قهوه در آب گرم، گاهی اوقات باکمی نمک یا مقداری شکر تهیه می‌شد. به‌طورکلی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده می‌شد، زیرا اعتقاد بر این بود که هرچه برگ‌ها برای مدت‌زمان طولانی‌تری جوشانده شوند، دم‌کرده شیرین‌تر خواهد بود.

چای برگ قهوه شباهت‌هایی به چای سبز دارد اما بیشتر خاکی و شیرین است. میزان کافئین آن از چای سبز کمتر است و به لطف مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، در طول تاریخ اعتقاد بر این بوده که علائم سرماخوردگی را درمان یا تسکین می‌دهد.

کاوا داون نوعی از چای برگ قهوه

در قرن نوزدهم، استعمارگران هلندی گیاهان قهوه را به مناطق کشاورزی مشخص‌شده در اندونزی منتقل کردند. کارگران در مزارع قهوه از مصرف قهوه‌ای که برداشت می‌کردند منع شدند، بنابراین در عوض چیزی بنام “kawa daun” نوشیدند.

کاوا داون با خشک‌کردن برگ‌های قهوه در آفتاب ساخته شد تا از تلخی آن‌ها کاسته شود. برگ‌ها را دود کرده و چند ساعت تفت دادند. سرانجام، آن‌ها در آب جوش غوطه ور می‌شوند، سپس در یک پوسته نارگیل سرو می‌شوند.

امروزه، کاوا داون اغلب با شکر، شیر تغلیظ شده و زنجبیل درست می‌شود. گاهی ممکن است بامبو به آن اضافه شود یا تخم‌مرغ هم زده نیز به آن افزوده شود.

اگرچه برخی سعی کردند چای برگ قهوه را در قرن نوزدهم در اروپا معرفی کنند، اما موفق نبودند.

بااین‌وجود، در سال‌های اخیر تا حدودی به دلیل مزایای مفروض برای سلامتی این چای، در بازارهای غربی محبوبیت پیدا کرده است.

طعم چای برگ قهوه

یکی از بزرگ‌ترین موانع نوشیدن چای برگ قهوه این واقعیت است که بیشتر افراد تصور می‌کنند طعم آن مانند قهوه است.

قبل از امتحان چای برای اولین بار، بیشتر مشتریان فکر می‌کردند که باید کمی شبیه قهوه باشد … اما حتی اشاره‌ای به طعم قهوه وجود ندارد. تقریباً مانند قهوه، طعم این نوشیدنی بسته به محل و نحوه رشد آن تغییر می‌کند.

ممکن است تصور کنند که طعم آن بیشتر شبیه چای است. حتی اگر اغلب با چای سبز مقایسه شود، توجه به این نکته مهم است که چای برگ قهوه از نظر فنی اصلاً چای نیست.

تمام چای‌های “واقعی” از گیاه چای Camellia sinensis گرفته شده‌اند. ازآنجاکه برگ قهوه از این گیاه نمی‌آید، نوشیدنی ساخته‌شده با آن‌ها از نظر فنی “tisane” است، مانند رویبوس یا بابونه و در ردیف دم‌نوش‌ها قرار می‌گیرد.

سود برگ قهوه برای تولیدکنندگان چیست؟

کاملاً مشخص‌شده است که گرچه تقاضای بین‌المللی برای قهوه زیاد است، تولیدکنندگان هنوز در زنجیره تأمین با مشکلات زیادی روبرو هستند، ازجمله نوسانات قیمت و Covid-19.

بسته به فصل برداشت کشور، هرساله فقط چند ماه قهوه برداشت می‌شود. این می‌تواند تعدادی از تولیدکنندگان و کارگران را برای بخش قابل توجهی از سال بدون کار (و درآمد) هستند.

بااین‌حال، برخی از تولیدکنندگان تصمیم گرفته‌اند محصولات متنوعی را که می‌کارند و می‌فروشند افزایش دهند. ازآنجاکه برگ قهوه به‌طور مداوم در حال تولید است، تولیدکنندگان می‌توانند در صورت تقاضا، آن‌ها را در خارج از فصل؛ برداشت کنند.

در اتیوپی، این نوشیدنی به‌طور گسترده‌ای توسط افرادی که در کشاورزی کار می‌کنند برای اثر تحریک‌کننده و تازه کننده آن استفاده می‌شود.

بااین‌حال، پس از انجام هرس، می‌توان از چای برای درآمدزایی کشاورزان قهوه نیز استفاده کرد.

آیا چای برگ قهوه محبوب‌تر می‌شود؟

طبق اخبار چای جهانی، حدود پنج میلیون نفر در سراسر جهان چای برگ قهوه می‌نوشند. در اوایل سال ۲۰۲۰، سازمان ایمنی غذایی اروپا محصول را برای فروش در سراسر اتحادیه اروپا تصویب کرد، به این معنی که بازار می‌تواند در ماه‌های آینده بزرگ‌تر شود.

تأیید اخیر برای فروش  این نوشیدنی در اروپا و رشد تحت مارک‌هایی مانند Wize نشان می‌دهد که بازار این نوشیدنی در خارج از کشورهای تولیدکننده وجود دارد.

این محصول برای تولیدکنندگان، راهی برای تنوع بخشیدن به درآمد کشاورزی آن‌ها ارائه می‌دهد.

و برای کافی‌شاپ‌ها این می‌تواند راهی برای “پر کردن شکاف” بین دنیای قهوه و چای باشد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X