ژنتیک قهوه های برنده جام تعالی آزمایش می شود

ژنتیک قهوه

کافه اکسسوری – اتحادیه غیرانتفاعی برای تعالی قهوه (ACE) اعلام کرد که برنامه جام تعالی (COE) و شرکت تحقیقاتی ژنتیک قهوه RD2 Vision تفاهم‌نامه‌ای برای آزمایش ژنتیک قهوه های برنده COE امضا کرده‌اند.

ACE و سازمان COE، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مشارکت تا حدی برای بهره‌مندی کشاورزان از طریق بررسی انواع خاص قهوه یا ارقامی که آن‌ها به مسابقه قهوه سبز COE ارسال کرده‌اند، که سالانه در حدود دوازده کشور برگزار می‌شود، طراحی‌شده است. این برنامه شامل حراجی‌هایی است که برای تولیدکنندگان درآمد ایجاد می‌کند که معمولاً بسیار بیشتر از آن است که می‌توانند با فروش قهوه به‌صورت محلی به دست آورند.

ACE با اشاره به نام این مسابقه گفت که «دانش دقیق در مورد انواع قهوه یکی از عوامل اصلی» در کشف و ترویج «برتری قهوه» است.

از زمان تولد جنبش قهوه «موج سوم» تا امروز، انواع قهوه عربیکا به یک مرجع تقریباً همه جا در تبلیغ و فروش قهوه‌های پیشرفته تبدیل شده است. با ارتباط با کیفیت قهوه، آن‌ها به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک نقطه فروش در بین رستری‌های تخصصی مورداستفاده برای تمایز محصولات خود در بازار شلوغ قهوه تخصصی استفاده شده است.

RD2 Vision مستقر در فرانسه، توسط ژنتیک‌شناس مشهور کشاورزی گرمسیری Christophe Montagnon که قبلاً مدیر ارشد علوم تحقیقات جهانی قهوه و همچنین رئیس تحقیقات قهوه و کاکائو در آژانس تحقیقات کشاورزی CIRAD بود، ایجاد شد.

کشف یک گروه ژنتیکی عربیکا

این شرکت در سال گذشته در کشف یک گروه ژنتیکی عربیکا که قبلاً ناشناس شناخته‌شده بود و توسط شرکت بازرگانی قهوه یمن Qima Coffee یمن لقب گرفته بود، همکاری کرد. این یافته اخیراً در گزارشی که توسط مونتگنون در مجله «منابع ژنتیکی و تکامل محصولات» منتشر شده بود، کاوش شد.

در اعلامیه ACE، مونتاگنون از یمن، گونه‌های سرزمینی اتیوپی که قبلاً شناسایی نشده بودند و انواع اخیر Chiroso به‌عنوان نمونه‌هایی از چگونگی افزودن آزمایش ژنتیک قهوه به بازار قهوه غیرقابل تأیید نام برد.

ACE گفت که به‌عنوان بخشی از توافق، RD2 گزارش‌هایی در مورد هویت ژنتیک قهوه های ارسال‌شده از طریق مسابقات COE تهیه خواهد کرد. بر اساس این اعلامیه، این دو سازمان همچنین برای جمع‌آوری کمک مالی برای «اثرانگشت سیستماتیک DNA برنده‌های COE در هر مسابقه COE» همکاری می‌کنند.

به‌طورمعمول در هر مسابقه تقریباً ۳۰ قهوه برنده COE وجود دارد و هشت مسابقه COE در سال ۲۰۲۰ برگزار شد.

مشارکت با RD2 Vision تقریباً شش هفته پس‌ازآن صورت می‌گیرد که ACE اعلام کرد با یک شرکت دیگر، شرکت ردیابی کشاورزی چندملیتی Oritain، برای آزمایش قهوه‌های COE برای تأیید محل مبدأ آن‌ها همکاری می‌کند.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

ماتچا لاته چیست و روش تهیه آن

ماتچا لاته

کافه اکسسوری – ماتچا لاته برای اولین بار در منوی کافی‌شاپ چند سال پیش ظاهر شد و در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی محبوبیت قابل‌توجهی کرد.

رنگ سبز متمایز و طعم منحصربه‌فرد مغزدار، خاکی و گاهی تلخ؛ آن را از نوشیدنی‌های معمول کافی‌شاپ‌ها جدا می‌کند.

چای تهیه‌شده از ماتچا؛ بیش از هزار سال است که مصرف می‌شود. به گفته برخی، این نوشیدنی دارای تعدادی از مزایای سلامتی برای کسانی است که آن را می‌نوشند؛ اما چگونه می‌توان آن را به لاته تبدیل کرد – نوشیدنی‌ای که به‌طور سنتی با قهوه درست نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ماتچا و نحوه ساخت آن چیست، در ادامه توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه یک ماتچا لاته

یک ماتچا لاته از پودر ماتچا (ساخته‌شده از برگ‌های ریز خردشده گیاهان خاص چای سبز)، آب و شیر تشکیل‌شده است.

اگر پودر ماتچا شیرین نباشد، نوشیدنی اغلب با عسل یا شربت شیرین می‌شود. نوع شیر مورداستفاده بسته به اولویت، متفاوت خواهد بود و همچنین مقدار شیر مصرفی متفاوت خواهد بود.

ابتدا چند قاشق ماتچا با آب مخلوط شده و به‌صورت خمیر در می‌آید. سپس شیر بخارپز شده مانند لاته معمولی به آن افزوده می‌شود و به باریستاها امکان ایجاد هنر لاته روی نوشیدنی را می‌دهد.

به طور مؤثر، «خمیر» ماتچای بسیار غلیظ به‌جای اسپرسو استفاده می‌شود، اما در غیر این صورت، مواد تشکیل‌دهنده یکسان هستند.

راب گود صاحب قهوه Kudos، یک کافی‌شاپ در همپشایر انگلیس؛ در مورد چگونگی تهیه نوشیدنی توسط او و تیمش می‌گوید: «ما یک قاشق ماتچا را داخل یک پیچر با آب، شیر یا جایگزین شیر قرار داده و با استفاده از نازل بخار مخلوط می‌کنیم. با بخار کردن، یک پایان خوب و روان خواهید داشت.»

طرز تهیه ماتچا لاته در منزل

به دنبال لذت بردن از ماتچا لاته در منزل هستید؟ خوب، اول، مطمئن شوید که ماتچای شما برای مصرف مناسب است. ماتچای باکیفیت اطلاعاتی در مورد منشأ یا تولیدکننده آن خواهد داشت.

اطمینان حاصل کنید که تازه است (عمر ماتچا شش ماه است) و در قلع نگه داشته می‌شود تا از قرار گرفتن در معرض گرما و هوا جلوگیری شود.

اگر برگ‌ها قهوه‌ای باشد، این نشان‌دهنده بیات بودن ماتچا است. گرچه نوشیدن آن اشکالی ندارد، اما عطروطعم آن به‌اندازه طبیعی سرزنده نخواهد بود.

برای تهیه ماتچا لاته برای یک نفر، شما به موارد زیر احتیاج دارید:

۱۵ گرم آب فیلتر شده و حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد جوشانده شده

۵ گرم پودر ماتچا

۲۵۰ گرم شیر (جایگزین غیر لبنی)

شیرین‌کننده، مانند عسل یا شربت افرا (اختیاری)

طرز تهیه

ماتچا، آب جوش و شیرین‌کننده اختیاری را در یک پیچر مخلوط کنید و کاملاً هم بزنید. شیر را تا زمانی که بخار بخورد گرم کنید (اگر از گزینه‌ای غیر لبنی استفاده می‌کنید حتماً درجه حرارت را بررسی کنید) و از یک فوم گیر برای تهیه کف استفاده کنید.

شیر را مستقیم داخل لیوان بریزید (هنر لاته اختیاری است) و لذت ببرید.

یکی از انواع معروف این نوشیدنی، «لاته نظامی»، توسط هیروشی ساوادا، اولین قهرمان باریستای آسیا در مسابقات جهانی Latte Art ایجاد شد. لته نظامی ترکیبی از پودر ماتچا با اسپرسو، پودر کاکائو و شربت وانیل است.

آیا ماتچا لاته ها محبوب‌تر می‌شوند؟

یافتن اطلاعات در مورد میزان فروش ماتچا لاته برای کافی‌شاپ‌ها دشوار است. بااین‌حال، یک گزارش پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار جهانی ماتچا تا سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۴.۸۳ میلیارد دلار آمریکا خواهد بود.

همین گزارش نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود فروش ماتچا در ایالات‌متحده آمریکا، اروپا و آسیا افزایش یابد.

انتظار می‌رود محبوبیت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین به دلیل عدم آگاهی از مصرف این نوشیدنی، پایین باشد.

بخشی از مزایای سلامتی مرتبط با چای سبز، به نظر می‌رسد در خصوص ماتچا نیز صادق باشد.

ماتچا از الگوی مشابه سایر نوشیدنی‌ها که مصرف‌کنندگان با سلامتی و سلامتی مرتبط هستند مانند کومبوچا پیروی می‌کند.

تفاوت‌های ماتچا و چای سبز

هر دو ماتچا و چای سبز سنتی از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شوند و هر دو چای سبز هستند.

بااین‌حال، گیاهان چای سبز که برای ماتچا استفاده می‌شوند، حدود یک ماه قبل از فرآوری، در سایه رشد می‌کنند. این باعث افزایش سطح کلروفیل در برگ‌ها می‌شود که به ماتچا رنگ سبز زنده می‌دهد.

پس از برداشت، برگ‌ها یا tencha از ساقه‌ها و رگ‌های آن‌ها برداشته‌شده و به‌صورت پودر ابریشمی ظریف در می‌آیند.

ماتچا همچنین غلظت بیشتری نسبت به چای سبز سنتی دارد و سطح کافئین آن بسیار بالاتر است. یک فنجان استاندارد ماتچا که با چهار قاشق چای‌خوری پودر تهیه می‌شود حاوی حدود ۲۸۰ میلی‌گرم کافئین است، درحالی‌که یک فنجان چای سبز حدود ۳۵ میلی‌گرم – هشت برابر کمتر دارد.

به همین دلیل است که غالباً از پودر ماتچا در مقادیر بسیار کمتری استفاده می‌شود و به همین دلیل نوشیدنی‌های ماتچا اغلب با حجم کمتری سرو می‌شوند.

ازآنجاکه ماتچا سرشار از آنتی‌اکسیدان است، بسیاری از مردم معتقدند که از بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند به‌عنوان یک رژیم غذایی مورداستفاده قرار گیرد.

این بخش عمده‌ای از رشد جهانی اخیر آن بوده است. مزایای سلامتی مرتبط با ماتچا تا حد زیادی بزرگ‌ترین دلیلی است که می‌بینیم مردم این نوشیدنی را سفارش می‌دهند.

بااین‌حال، یافتن اطلاعات رسمی در مورد مزایای سلامتی ماتچا، با توجه به افزایش محبوبیت جهانی آن، دشوار است.

آینده ماتچا لاته

تمرکز مصرف‌کننده روی سلامتی رو به افزایش است که به مواد غذایی که می‌خوریم و نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم گسترش می‌یابد.

با ادامه این روند، لاته ماتچا (و سایر نوشیدنی‌های مبتنی بر ماتچا) می‌توانند در فهرست‌های کافی‌شاپ بسیار محبوب‌تر شوند.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.