قطب نمای قهوه برای مزارع راه اندازی شد

قطب نمای قهوه

کافه اکسسوری – شرکت تجارت قهوه سبز با گرایش عمودی کاراولا قهوه El Compás del Café (قطب نمای قهوه) را معرفی کرد که چرخ تقویمی است برای کمک به تولیدکنندگان قهوه در چرخه نظارت و نگهداری مزارع.

با استفاده از این ابزار، آن‌ها می‌توانند تمام فعالیت‌های مزرعه خود را برنامه‌ریزی کنند و اطمینان حاصل شود که تمام وظایف مهم در زمان مناسب مراقبت انجام‌شده است – مانند کود دهی، کنترل آفات و بیماری‌ها، برنامه‌ریزی برای استخدام جمع کننده‌ها، یا تهیه مخازن تخمیر و خشک‌کردن پاسیو قبل از برداشت.

سخنگوی کاراولا در این خصوص می‌گوید: «این ابزار به کشاورزان کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در مزرعه بهینه کنند، درآمد خود را به حداکثر برسانند و کیفیت قهوه خود را بهبود بخشند و درنهایت به آن‌ها امکان می‌دهد سودآوری و پایداری بیشتری داشته باشند.»

قطب نمای قهوه در ابتدا توسط رئیس برنامه آموزش پرورش کاراولا، به نام PECA، هکتور کالدرون ساخته شد، وی دید که بسیاری از کشاورزان قهوه در تلاش‌اند تا تاریخ‌های دقیق را شناسایی و نگهداری کنند تا تهدیدات مختلف محصول مانند آفت توت قهوه یا زنگ‌زدگی برگ را کنترل کنند.

چرخه قابل پیش بینی کشت قهوه

کاراولا می‌گوید: «به ذهنم خطور کرد که درختان قهوه یک چرخه قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کنند، مراحل رشد در لحظات خاص، از گرده‌افشانی تا رسیدن گیلاس اتفاق می‌افتد. در اصل این یک چرخه تولیدمثل مستمر بود.»

هر فعالیت مدیریتی یا نظارتی مزرعه در قطب‌نما مربوط به تاریخ گلدهی گیاهان قهوه است که تقریباً ۳۸ هفته قبل از بلوغ ایدئال گیلاس اتفاق می‌افتد، اگرچه ممکن است در زمان‌های مختلف برای محصولات مختلف در یک مزرعه واحد اتفاق بیفتد.

با توجه به تاریخ گلدهی، قطب‌نما می‌تواند به زمان ایدئال برای فعالیت‌هایی ازجمله: سمپاشی برای گیاهان مستعد زنگ‌زدگی اشاره کند. استفاده از کودها نظارت بر منجمدکننده توت قهوه (بروکا) یا زنگ‌زدگی برگ (لا رویا).

علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با زراعت، برداشت و پس از برداشت، قطب نمای قهوه شامل زمان‌های پیشنهادی برای روش‌هایی مانند هرس، تنظیم سایه و مدیریت پسماند است.

قطب‌نما در حال حاضر فقط به زبان اسپانیایی در دسترس است، اگرچه کاراولا به DCN گفت که با توجه به نشانه‌های اولیه تقاضا در سایر نقاط تولیدکننده قهوه در جهان، نسخه انگلیسی‌زبان نیز تولید می‌شود.

درحالی‌که قطب‌نما به‌طور عمدی به‌عنوان یک ابزار محکم آنالوگ طراحی‌شده است – یکی از آن‌ها نیازی به اتصال به اینترنت ندارد – این شرکت همچنین در حال طراحی نسخه‌ای برای کار با برنامه تلفن هوشمند است که با برنامه آموزش PECA مطابقت دارد.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

آشنایی با فرهنگ قهوه یونان

فرهنگ قهوه یونان

کافه اکسسوری – در یونان، قهوه یک روش زندگی است. فرهنگ قهوه یونان هم در جامعه عمومی و هم در بخش خصوصی نقش مهمی دارد.

از سنت و قهوه ایبریک گرفته تا “فراپه” نمادین و قهوه موج سوم امروز، یونان همیشه قهوه را به تمام اشکال پذیرفته است.

از داستان قهوه در یونان بیش از هفت قرن می‌گذرد و عمیقاً با تاریخ مدرن این کشور در هم تنیده است.

در ادامه در مورد تاریخ و فرهنگ قهوه یونان و اینکه امروز صحنه قهوه یونان چگونه است بحث می‌کنیم.

تاریخچه‌ی قهوه در یونان

روابط یونان با قهوه از زمان امپراتوری عثمانی آغاز شد. اولین کافی‌شاپ – یا “kafeneio”، به زبان یونانی، از اوایل سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه (استانبول کنونی) افتتاح شد.

جورج میسژنیانس صاحب میسیگیانی، یک “کافکوپتئوی” تاریخی در آتن است. او به من می‌گوید که تا قرن ۱۷، بیش از ۳۰۰ کافی‌شاپ فقط در تسالونیکی وجود داشت. تا قرن ۱۸ کافه‌ها جایی برای تعامل اجتماعی بودند.

ازنظر تاریخی، دانه‌های قهوه سبز در یک تابه روی یک آتش برشته می‌شوند و سپس در قهوه‌خانه‌ها دم می‌شوند.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن ۲۰، “kafekopteia” مانند Misegianni ظاهر شد. این‌ها قهوه‌فروشی‌های مخصوص قهوه و پخت‌وپز قهوه بودند – کلمه “kafekopteio” به معنای واقعی کلمه به‌عنوان “دستگاه برش قهوه” ترجمه می‌شود – که همچنین قهوه سنتی یونانی یا “ایبریک” را نیز می‌فروخت.

این‌گونه بود که بیشتر مردم تا دهه ۱۹۵۰ و هنگام ظاهر شدن فیلتر و قهوه فوری، قهوه مصرف می‌کردند.

در دهه ۱۹۶۰، نسخه یخی قهوه فوری معرفی شد: frappé. این به‌سرعت موردعلاقه ملی شد.

مغازه‌های سنتی kafeneio باقی‌مانده بودند، اما مؤسسات نوشیدن قهوه جدید و مدرن یا “kafeteria” شروع به ظهور کردند.

آن‌ها یونانیان جوانی را که می‌خواستند معاشرت کنند و بافرهنگ عامه مردم آمریکا و اروپا کنار بیایند، در خود جای دادند.

موج های قهوه در یونان

دهه ۱۹۹۰ جای خود را به موج دوم قهوه آتن داد که متمرکز بر ارائه تجربه قهوه تصفیه‌شده به مردم بود. کافه معروف دا کاپو، ازجمله، اسپرسو و کاپوچینو ایتالیایی را به این شهر آورد.

موج سوم اوایل دهه ۲۰۰۰ و دیرتر از ایالات‌متحده و بقیه اروپا وارد یونان شد، اما یونانیان با آغوش باز پذیرای آن شدند.

Iordanis Iosifidis، مدیرکل Kafea Terra، توزیع‌کننده عمده قهوه یونان، به من می‌گوید که بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ هیچ تأثیری بر کاهش سرعت محبوبیت قهوه در یونان نداشت و درواقع، فروش قهوه در این دوران افزایش یافت.

اوردانیس می‌گوید: “یونانی‌ها می‌خواهند در هرجایی باشند اما در خانه نباشند. آن‌ها عاشق بیرون رفتن هستند.”

با درآمد کم‌سابقه و نرخ بیکاری بالا در اواخر دهه ۲۰۰۰، یونانیان مجبور شدند فعالیت‌های گرانقیمت اجتماعی خود را کاهش دهند و قهوه به‌عنوان یکی از معدود فعالیت‌های تفریحی مقرون‌به‌صرفه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

کافه در یونان: راهی برای زندگی

دیمیتریس باتیس، مدیر کافه Dexameni در آتن می‌گوید: “برای یونانیان، نوشیدن قهوه مانند شستن صورت شما در صبح است: یک مراسم روزانه و یک ضرورت. یونانی‌ها نمی‌توانند بدون قهوه زندگی کنند.”

قهوه یونانی یا ایبریک

قهوه یونانی که با عنوان “قهوه ایبریک” نیز شناخته می‌شود قرن‌هاست که از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.

این قهوه به‌صورت آسیاب ریز خردشده است با ایبریک معروف یونانی یا جذوه ترکی دم‌آوری می‌شود که یک گلدان کوچک برنجی با دسته‌بلند است.

دیمیتریس می‌گوید: “راز این قهوه این است که آن را با گاز (یک مشعل گاز کمپینگ منفرد) تهیه کنید.

بسیاری از افراد آن را در بالای اجاق‌گاز برقی یا یک دستگاه می‌سازند، اما یک قهوه واقعاً عالی یونانی فقط با یک گاز یا هوولی سنتی (شن و ماسه گرم) حاصل می‌شود؛ اما این قهوه چه در خانه و چه در کافی‌شاپ دم شود، هر قهوه ایبریک خوب به یک‌لایه غنی از کف معروف به “کیماکی” احتیاج دارد.

فراپه

فراپه نوشیدنی قهوه یخی یونانی است که با قهوه محلول، آب، شکر (اختیاری) و شیر (همچنین اختیاری) تهیه‌شده است.

این ماده تقریباً به‌طور تصادفی توسط دیمیتریس واکوندیوس، نماینده یونانی نسکافه، در سال ۱۹۵۷ اختراع شد.

زیبایی فراپه سادگی آن است: هرکسی می‌تواند آن را بسازد، در هرکجا. کافی است آب و قهوه فوری را با هم مخلوط کنید، به‌شدت تکان دهید و در صورت مقداری یخ، شکر و شیر اضافه کنید.

این قهوه همچنین ارزان و در دسترس است.

فریدو پاسخ موج سوم به فراپه

freddo درواقع نسخه‌ای یخ‌زده از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو است.

اسپرسو freddo، freddo cappuccino و حتی فریدو سفید مسطح وجود دارد. در یونان به‌خصوص در تابستان که دمای هوا بالا می‌رود این نوشیدنی‌ها بسیار محبوب‌اند.

طعم فوق‌العاده‌ای دارد، می‌توان آن را در کافی‌شاپ‌های مخصوص سرو کرد و با توجه به مشتری می‌توان آن را سفارشی کرد.

این نوشیدنی را می‌توان با خامه، شیر، شیر سویا، شکلات، دارچین یا حتی سیاه سرو کرد.

آن‌ها فریدو را اختراع کردند که در اصل اسپرسو مضاعفی است که با یخ مخلوط می‌شود. این نوشیدنی یک‌شبه محبوب شد و تا به امروز یکی از علاقه‌های ملی به شمار می‌رود.

قهوه موج سوم در یونان

تعدادی از نقاط ارائه قهوه موج سوم پررونق در یونان وجود دارد. هنگامی‌که موج سوم به کشور رسید، خیلی سریع محبوبیت خود را افزایش داد.

اوردانیس می‌گوید این امر به این دلیل است که قهوه بخش بزرگی از فرهنگ قهوه یونان است.

او می‌گوید قدردانی کشور از قهوه خوب یک امر طبیعی است.

عشق به قهوه و معاشرت بخشی از فرهنگ یونان است، همان‌طور که مفهوم تاریخی Philoxeneia یا مهمان‌نوازی از ویژگی‌های یونان است.

این کشور در سال‌های اخیر اوقات سختی را تجربه کرده است و درحالی‌که بسیاری از موارد نامشخص است، قهوه یکی از آن‌ها نیست.

قهوه روش روشنی برای زندگی در این کشور است و همیشه بخشی از تصویر زندگی یونانی‌ها از یک‌راه یا دیگری خواهد بود.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری الف. جلال

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.