بازار تخصصی قهوه

منشأ و بازار تخصصی قهوه -۱

کافه اکسسوری – تهیه قهوه از مناطق در حال ظهور ممکن است راهی برای پاسخگویی به تقاضای آینده و پاسخگویی به انتظارات فزاینده از بازار تخصصی قهوه باشد.

بازار جهانی قهوه به‌طور مداوم در حال پیشرفت است. درحالی‌که تولید قهوه در حال حاضر توسط گروه منتخبی از کشورهای تولیدکننده تحت سلطه قرار دارد.

مناطق نوظهور فقط کشورهایی نیستند که سال‌هاست قهوه تولید می‌کنند یا کشورهایی که تازه شروع به تولید کرده‌اند.

این مناطق همچنین شامل کشورهایی است که پس از سال‌ها بی‌تحرکی به دلیل جنگ، بیماری یا بلایای طبیعی، تولید قهوه را از سر می‌گیرند.

همچنین شامل کشورهای فعلی تولیدکننده قهوه است که منطقه یا دامنه تولید خود را گسترش می‌دهند.

در اینجا مسئله موردبررسی این است که چرا کشورها در این مناطق می‌توانند برای صنعت قهوه امروز ارزش‌افزوده به همراه داشته باشند و برخی از متخصصان قهوه می‌توانند مراقب آن‌ها باشند.

چه عواملی باعث تغییر در بازار تخصصی قهوه می‌شود؟

طبق گزارش تولید قهوه در ژانویه ۲۰۲۰ که توسط انجمن بین‌المللی قهوه منتشر شد، عمده قهوه جهان در برزیل، کلمبیا و ویتنام تولید می‌شود که حدود ۷۴٪ از کل تولید جهان را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی بر روی کشورهای کمربند قهوه تأثیرگذار است، نیاز به سرمایه‌گذاری در مناطق جدید تولیدکننده قهوه وجود دارد، زیرا تولید در کشورهای فعلی ممکن است نتواند تقاضای آینده را برآورده کند.

دیل هریس قهرمان باریستای جهانی ۲۰۱۷ و مدیر عمده‌فروشی در گروه قهوه Hasbean در انگلستان می‌گوید که منافع اقتصادی کاهش‌یافته و امکانات محیطی چالش‌برانگیزتر شده است و آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که برخی از تولیدکنندگان دیگر قادر به تولید قهوه نیستند.

این مناطق می‌توانند صنعت خاص قهوه را تحت تأثیر قرار دهند زیرا بازارهای جدید باعث افزایش مصرف قهوه می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای پرجمعیت در جهان است و مصرف قهوه آن هرساله افزایش می‌یابد.

این امر می‌تواند به‌طور چشمگیری بر میزان عرضه و تقاضا در بازار تخصصی قهوه تأثیر بگذارد.

برای مطابقت با میزان تقاضای روزافزون و فرصت‌های جدید، کشورهای جدید تولیدکننده و صادرکننده قهوه اکنون در حال استفاده از بازار تخصصی قهوه هستند.

اگر خریداران و رستوران‌ها از این الگو پیروی کنند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، این مناطق می‌تواند آینده صنعت قهوه تخصصی را در سال‌های آینده تضمین کند.

چالش‌ها و فرصت‌ها در مواجهه با تولیدکنندگان

تولید در مقیاس کوچک، عدم آموزش درزمینهٔ تولید قهوه ویژه، فرآوری متغیر یا غیراستاندارد، محدودیت‌های زیرساختی، زنجیره تأمین ناکارآمد و وضع موجود تجارت قهوه ازجمله چالش‌های تولیدکنندگان است.

بااین‌حال، تولیدکنندگان در مناطق نوظهور مزایای خاصی را تجربه می‌کنند.

ریچارد کین، رئیس فروش قهوه سبز، در مورد خرید قهوه از تولیدکنندگان این مناطق می‌گوید: «درحالی‌که ما همیشه احترام زیادی برای روابط دیرینه‌ای که برای بازارهای سنتی قائل هستیم و همچنان به آن‌ها اعتماد داریم، اما کار با بازارهای جدید می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.»

بازارهای سنتی ممکن است دلهره‌آور باشد. دیل می‌گوید: «من فکر می‌کنم میراث، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. هر تغییری دردناک است زیرا همه پول و همه سرمایه‌گذاری در آنجا گره خورده است.

بااین‌حال، شروع از ابتدا می‌تواند مزایایی داشته باشد، زیرا نواحی تولیدکننده جدید دارای ظرفیت بالایی برای انطباق با تقاضای خریدار و مصرف‌کننده هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به موقعیتی برسند که تأمین مناطق تولید ثابت ده‌ها سال طول بکشد.»

تأثیرگذاری بر روی خریداران قهوه بازار تخصصی قهوه

«تولیدکنندگانی که قهوه را به کشورهای متبوع خود می‌آورند یا به کشور خود برمی‌گردانند این کار را بااحتیاط و دقت انجام می‌دهند.

تولیدکنندگان قهوه می‌دانند که قهوه به‌عنوان یک محصول شکننده است و باید در مورد فرآوری و مراقبت از گیاه بیشتر دقت کنند.

این تولیدکنندگان همچنین می‌توانند تمایل بیشتری به آزمایش روش‌های مختلف پردازش داشته و مایل به سرمایه‌گذاری در بازاریابی باشند که می‌تواند تا حد زیادی بر روی مصرف‌کنندگان مدرن تأثیر بگذارد.»

بسیاری از چالش‌های تولیدکنندگان در این مناطق را نیز می‌توان به‌عنوان فرصت در نظر گرفت. این می‌تواند شامل همکاری‌های تولیدکننده / خریدار-تولید کننده و اجتماعاتی باشد که برای اشتراک دانش و آموزش و ظرفیت‌سازی و توسعه حرفه‌ای (گواهینامه‌های درجه‌بندی Q و پردازش Q) در کنار هم جمع می‌شوند.

این برنامه همچنین می‌تواند شامل ایجاد شبکه‌ای از تولیدکنندگان، بازرگانان و خریداران با اهداف مشترک برای توسعه اقتصادی و همچنین بهبود کیفیت و معیشت قهوه باشد.

فرصت اصلی این تولیدکنندگان این است که به خواسته‌های خریداران قهوه ازنظر کیفیت، طعم‌دهنده‌ها و روش‌های فرآوری توجه کنند.

اگر این کیفیت‌ها وجود داشته باشد، احتمال فروش بالایی وجود دارد. خریداران به‌طور فعال به دنبال چیز ویژه‌ای هستند و برای دستیابی به کیفیت بهتر و طعم‌های جدید از تولیدکنندگان حمایت و همکاری می‌کنند.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X