مصرف قهوه

بررسی مصرف قهوه فیلتری و اسپرسو

کافه اکسسوری – شکی نیست که بازارهای قهوه ایالات‌متحده و اروپا بسیار متفاوت هستند. هم مقدار زیادی قهوه وارد می‌شود و هم مصرف قهوه بسیار بالاست.

بر اساس گزارش‌های ICO میزان مصرف برای ۲۰۱۹/۲۰ نشان می‌دهد که اروپایی‌ها حدود ۲.۷ میلیارد کیلوگرم مصرف کرده‌اند، درحالی‌که ایالات‌متحده حدود ۱.۷ میلیارد کیلوگرم مصرف کرده است.

بین آن‌ها، ایالات‌متحده و اروپا تقریباً ۴۰٪ از کل قهوه‌های مصرف‌شده در کره زمین را مصرف می‌کنند.

بااین‌وجود این میزان مصرف قهوه، فرهنگ قهوه در دو منطقه تفاوت اساسی دارد. در میان موارد دیگر، یکی از تمایزهای اصلی این است که ایالات‌متحده رابطه تاریخی با قهوه فیلتری دارد، درحالی‌که اسپرسو بخشی از فرهنگ قهوه در اروپا است.

برای درک اینکه چرا این دو بازار متفاوت توسعه‌یافته‌اند، من با سه متخصص مختلف صحبت کردم.

تاریخچه مصرف قهوه در ایالات‌متحده و اروپا

قهوه در اوایل قرن هفدهم به اروپا رسید. فقط چند دهه طول کشید تا مصرف افزایش یابد و بعداً در دهه ۱۶۰۰ کشتی‌های استعماری به آمریکا سفر کردند.

بااین‌حال، قهوه در ایالات‌متحده رواج پیدا نکرد تا اینکه پس از مهمانی چای بوستون، اعتراض به وضع مالیات چای محبوبیت قهوه را افزایش داد.

در طی قرن‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹، قهوه‌خانه به‌سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و به‌عنوان مکانی برای ملاقات روشنفکران تأسیس شد.

اولین نمونه پیشین دستگاه اسپرسو توسط آنجلو موریوندو در سال ۱۸۸۴ در تورین ثبت اختراع شد، اما تنها در سال ۱۹۰۱ بود که اولین دستگاه اسپرسوی “واقعی” توسط لوئیجی بزرا ایجاد شد.

کلمه “اسپرسو” در دهه ۱۹۲۰ بخشی از فرهنگ لغت ایتالیایی شد و در سراسر نیمه اول قرن ۲۰ در اروپا گسترش یافت.

بااین‌حال، در ایالات‌متحده قهوه طور دیگری توسعه یافت. اولین دستگاه پرکولاتور قهوه توسط جیمز اچ ناسون در سال ۱۸۶۵ در ایالات‌متحده اختراع شد و این نشان‌دهنده وجود رابطه زودهنگام با یک روش کاملاً متفاوت دم است.

در طی اوایل دهه ۱۹۰۰، قهوه توسط مارک‌هایی مانند Folgers و Maxwell House تجاری و محبوب شد.

جورج واشنگتن مخترع آمریکایی (نه رئیس‌جمهور) روشی را برای پردازش و تولید انبوه قهوه فوری در سال ۱۹۰۹ ایجاد کرد. قهوه فقط در دهه ۱۹۲۰ در پی ممنوعیت آن محبوب شد.

اعتقاد بر این است که قهوه فیلتری یا قطره‌ای عمدتاً توسط Melitta Bentz در آلمان در سال ۱۹۰۸ اختراع‌شده است. بااین‌حال، در زمان جنگ جهانی دوم، دو روش اصلی دم در ایالات‌متحده قهوه فیلتری / قطره و اجاق‌گاز بود.

قهوه آمریکانو

حتی گفته شده است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در ایتالیا در طول جنگ آمریکانو را اختراع کرده‌اند.

ظاهراً اسپرسوی ایتالیایی برای آن‌ها خیلی قوی و تلخ بود و رقیق کردن آن با آب باعث شد طعم قهوه فیلتری را به خود بگیرد که بیشتر با آن آشنا بودند.

Umeko می‌گوید: «مردم واقعاً بعد از جنگ جهانی دوم علاقه خود را به قهوه شروع کردند، زمانی که ابزارهایی مانند نمودار کنترل دم در دهه ۱۹۶۰ به بازار آمدند. در همین زمان بود که فولگرز و سایر مارک‌های عمده قهوه ایالات‌متحده تبلیغات بیشتری را شروع کردند.»

 

در سال ۱۹۷۲، اولین دستگاه قطره‌ای اتوماتیک برای خانه، عرضه شد. ظهور دستگاه‌های قهوه فیلتری برقی انقلابی در نحوه مصرف قهوه فیلتری توسط آمریکایی‌ها ایجاد کرد و در فرهنگ مصرف‌کننده‌ای که خواستار راحتی در داخل و خارج از خانه در حال رشد بود، بازی کرد.

تفاوت‌های فرهنگی

البته اختلافات عظیم فرهنگی بین ایالات‌متحده و اروپا وجود دارد که به این روابط متفاوت پیوند خورده است.

یکی از تفاوت‌های عمده توجه زیاد به‌راحتی و دسترسی در فرهنگ آمریکایی است.

زندگی در ایالات‌متحده، به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند لس‌آنجلس و شهر نیویورک، با تمرکز بر غذا و نوشیدنی‌های «خارج از خانه» می‌تواند بسیار سریع باشد؛ بنابراین تصادفی نیست که اولین قهوه‌خانه سیار از طریق موتور Motor Moka در سال ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده تأسیس شد.

گرچه فرهنگ شهرهای اروپایی گاهی اوقات این اشتیاق را برای راحتی کار دارند، اما این اختلاف وجود دارد.

در کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا، کافه‌ها و رستوران‌ها معمولاً بر ارائه تجربه متمرکز می‌شوند و مشتریان را به نشستن و لذت بردن از انجام چنین کارهایی ترغیب می‌کنند.

در شهرهای ایالات‌متحده، قهوه فیلتری راهی را برای کافی‌شاپ‌ها فراهم می‌کند تا عطروطعم و مزه‌های مطبوع را که از آن‌ها لذت می‌برد به مشتریان ببخشد، درحالی‌که هنوز راحتی و سرعت را ملاک قرار می‌دهند.

فرهنگ قهوه ایالات‌متحده در مورد راحتی است. قهوه فوری برای دهه‌ها راهی برای زندگی بوده است.

در اروپا فرهنگ قهوه متفاوت است. آگنیسکا توضیح می‌دهد که این تفاوت بسیار فرهنگی است و با نحوه غذا خوردن مردم و آب‌وهوا مرتبط است.

درحالی‌که اسپرسو در سراسر اروپا محبوبیت بیشتری دارد و به‌طورکلی نوشیدنی‌ای است که در کافی‌شاپ‌ها یا کافه‌های اسپرسو با دوستان نوشیده می‌شود.

در هر کشور در سراسر جهان، قهوه تاریخچه منحصربه‌فرد و جالبی را به خود اختصاص داده است؛ و گرچه این به‌تنهایی تضمین نمی‌کند که مردم به روشی خاص از قهوه دم‌کرده لذت ببرند، اما قطعاً روند و الگوی مصرف را شکل می‌دهد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X