لاته ادویه کدوتنبل

تاریخچه و چیستی لاته ادویه کدوتنبل

کافه اکسسوری – در بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی، پاییز به معنای هوای سرد، آسمان خاکستری و برگ‌های قهوه‌ای است. برای باریستاها و کافی‌شاپ‌ها، این بدان معنی است که مشتری از نوشیدنی‌های تابستانی مانند دم‌کرده سرد و قهوه سرد به نفع گرم شدن نوشیدنی‌های فصلی مانند لاته ادویه کدوتنبل دور می‌شوند.

گرچه لاته ادویه کدوتنبل در اصل توسط استارباکس رواج پیدا کرد، اما در سال‌های اخیر بازارهای مصرف قهوه را طوفانی کرده و توسط کافه‌های جهان تکرار شده است.

بنابراین، چه چیزی باعث محبوبیت ادویه کدوتنبل می‌شود؟ ادامه این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید.

چه کسی لاته ادویه کدوتنبل را اختراع کرد؟

قبل از لاته ادویه کدوتنبل، پای کدوتنبل وجود داشت: یک دسر فصلی که قرن‌ها در ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یک ماده اصلی شکرگزاری از آن لذت می‌برند.

مهاجران اروپایی هنگام ورود به آمریکای شمالی، کدوتنبل را کشف کردند و آن را به‌عنوان بخشی از غذاهای استعماری خود پذیرفتند. به همین ترتیب، می‌توانید دستورهای پای کدوتنبل آمریکایی را پیدا کنید که قدمت آن‌ها به سال ۱۶۷۰ برمی‌گردد. بااین‌حال تا قرن ۲۰، بیشتر کیک‌های کدوتنبل غذاهای شور بودند که اغلب با مرزنجوش، آویشن و رزماری درست می‌شدند.

ادویه کدوتنبل شیرین‌تر (ادویه پای کدوتنبل) از دهه ۱۸۹۰ در کتاب‌های آشپزی ظاهر شد. این یک ادویه مخلوط است که با دارچین، جوز هندی، زنجبیل، میخک و گاهی اوقات فلفل دلمه‌ای درست می‌شود. گرچه تغییرات در دستورالعمل دقیق وجود دارد، اما اغلب از این چهار یا پنج ادویه ساخته می‌شود تا طعم کلی شیرین، گرم‌کننده و فصلی ایجاد کند که یادآور یک پای کدوحلوایی باشد.

اختراع لاته ادویه کدوتنبل

ادویه کدوتنبل برای اولین بار در قهوه مخلوط شد و در سال ۲۰۰۳ فروخته شد، زمانی که پیتر دوکز، کارمند استارباکس وظیفه ایجاد یک نوشیدنی جدید برای دوره تعطیلات این برند را داشت که قبلاً شامل یک لاته تخم‌مرغ و یک موکا نعناع بود. او یک اسپرسو را با شیر بخارپز، دارچین، میخک و سس ادویه کدوتنبل جوز هندی ترکیب کرد – روی آن را با خامه زده شده و گردوغبار ادویه کدوتنبل تزئین کرد.

این لاته ادویه کدوتنبل در ابتدا در ۱۰۰ فروشگاه در ونکوور و واشنگتن دی سی پخش شد، جایی که یک فروش فوری بود. امروزه این نوشیدنی در زنجیره‌های استارباکس در بیش از ۵۰ کشور جهان سرو می‌شود.

درحالی‌که دستورالعمل استارباکس تغییر کرده و شامل کدوتنبل واقعی در سال ۲۰۱۵ است، سایر مواد (ازجمله مخلوط ادویه) تقریباً ۲۰ سال است که دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

یک نوشیدنی فصلی

درحالی‌که استارباکس ممکن است مخترع لاته ادویه کدوتنبل باشد، کافه‌های دیگر نسخه‌های خاص خود را از این نوشیدنی در سال‌های پس از ایجاد آن ایجاد کرده‌اند. اکنون در زنجیره‌های خیابان‌های بزرگ و کافی‌شاپ‌های مستقل محبوب است.

برایان لوکماس معاون رئیس نوآوری در مونین، تولیدکننده شربت قهوه می‌گوید: «به‌طور سنتی، لاته های ادویه کدوتنبل را با شیر، اسپرسو و پوره کدوتنبل حاوی ادویه‌هایی که در یک کدوتنبل می‌گذارید درست می‌کردند. بااین‌حال، تهیه شربت حاوی این طعم‌دهنده‌ها برای سازگاری و سرعت سرویس‌دهی به باریستا آسان‌تر شد.» وجود شربت‌های طعم دار ادویه کدوتنبل باعث شده که لاته ادویه کدوتنبل بسیار ساده‌تر شود.

بااین‌حال، درحالی‌که بسیاری از کافی‌شاپ‌ها شربت ادویه کدوتنبل زودرس را از تأمین‌کننده‌ای مانند مونین خریداری می‌کنند، برخی تصمیم می‌گیرند که طعم‌دهنده‌های داخلی خود را تهیه کنند.

اندی لوپیلاتو رئیس قهوه‌خانه پیاده‌رو در برایتون، ماساچوست می‌گوید که استفاده از شربت وگان خانگی را که شامل ادویه کامل، کدوتنبل واقعی و زنجبیل تازه باشد ترجیح می‌دهد. او می‌گوید: «این نوشیدنی شیرین و بسیار معطر است.»

بازار جهانی ادویه کدوتنبل

لاته ادویه کدوتنبل در سال‌های پس از معرفی بسیار معروف شده است و مسلماً یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های فصلی قهوه است. هفده سال پس از راه‌اندازی، بسیار فراتر از کافه‌ها گسترش‌یافته است تا طیف وسیعی از غذاهای با طعم ادویه کدوتنبل را القا کند.

برایان به من می‌گوید: «کدوتنبل با هالووین، شکرگزاری و سرگرمی شما در این فصول همراه شده است. [فکر می‌کنم] به همین دلیل محبوبیت زیادی پیداکرده است. اکنون حتی می‌توان آن را در محصولاتی مانند چیپس سیب‌زمینی، پودر پروتئین و گوشت‌های فرآوری شده یافت.»

تحقیقات انجام‌شده توسط نیلزن و فوربس نشان می‌دهد که بازار طعم‌دهنده‌های ادویه کدوتنبل و غذاهای طعم دار در حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ ارزش داشت. درحالی‌که فروش لاته ادویه کدوتنبل بیش از یک‌سوم این رقم را تشکیل می‌داد، بقیه محصولات مختلف، خوراکی بود.

این موارد شامل خامه قهوه ادویه کدوتنبل و پرکننده‌های پای است. بیشتر این محصولات منحصراً به‌صورت محدود ارائه می‌شوند که عمدتاً در ماه‌های اکتبر و نوامبر – ماه‌های هالووین و شکرگزاری – در دسترس هستند.

Gemma Conde مدیر عملیات در شرکت Coffi در کاردیف، ولز می‌گوید: «ادویه کدوتنبل یکی از مواد اصلی تقویم پاییزی است. فکر می‌کنم این امر به محبوبیت بیشتر هالووین و همه چیزهای فصلی مربوط باشد. این یک جدال عالی بین آن نوشیدنی‌های تابستانی میوه‌ای و محصولات ویژه پرمخاطب کریسمس است.»

آینده ادویه کدوتنبل چیست؟

در کمتر از ۲۰ سال، لاته ادویه کدوتنبل بسیار بیشتر از یک نوشیدنی کافی‌شاپ فصلی تبدیل شده است. محبوبیت بسیار زیاد آن به این معنی است که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان قهوه، اولین نشانه از رسیدن تعطیلات است.

برایان می‌گوید: «لاته ادویه کدوتنبل از اوایل سال ۲۰۰۰ رشد کرده است و ادویه کدوتنبل به عطروطعم پاییز تبدیل‌شده است.»

«این به نوشیدنی تبدیل شده است که نشانه شروع فصل و همه سرگرمی‌ها و راحتی‌هایی است که با آن همراه است. این نوشیدنی قهوه پاییز است … و همان‌طور که هرساله فقط در این دوره تبلیغ می‌شود، مردم همچنان در مورد آن هیجان‌زده می‌شوند و به خرید آن ادامه می‌دهند.»

او می‌گوید: «آن‌قدر خوب به بازار عرضه شده است که هم‌اکنون مردم انتظار دارند که تقریباً از هر کافی فروشی حداکثر تا اولین روز این فصل انتظار داشته باشند.»

برایان خاطرنشان می‌کند که بازاریابی به استارباکس کمک کرد تا در ابتدا آن را محبوب کند. وی افزود، از آن زمان تاکنون مسیری طولانی طی کرده است. او می‌گوید: «استارباکس آن را به طرز چشمگیری تحت‌فشار قرار داد تا جایی که اپراتورهای دیگر شروع به ارائه آن کردند. درنتیجه، امروز دیگر به‌عنوان نوشیدنی استارباکس در نظر گرفته نمی‌شود.»

و علی‌رغم این واقعیت که Covid-19 بر کافه فروشی و فروش قهوه خارج از خانه در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، لاته ادویه کدوتنبل همچنان به‌عنوان یک نوشیدنی محبوب برای کافی‌شاپ‌هایی که باز هستند، باقی‌مانده است.

نظر شما در مورد لاته ادویه کدوتنبل چیست؟ مهم نیست که درباره آن چه فکری می‌کنید، باید با یک‌چیز موافقت کنید: این نوشیدنی یکی از محبوب‌ترین، اگرنه محبوب‌ترین نوشیدنی کافی‌شاپ فصلی در جهان است.

منبع: perfect daily grind

تتنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X