کافه اکسسوری – همهگیری Covid-19 کل زنجیره تأمین قهوه را تحت تأثیر قرار داده است. کافیشاپها در سراسر جهان مجبور شدهاند درهای خود را ببندند، رستورانها تمرکز جدیدی را بر روی برنامههای خریدوفروش آنلاین آغاز کردهاند و مصرفکنندگان بیش از هر زمان دیگری در خانه قهوه مینوشند. بااینحال، برای برخی در بخش قهوه، مهمترین مسائل لجستیکی با حملونقل و کیفیت قهوه سبز به وجود آمده است. تأخیر در مزارع و بندرها به یک نگرانی بزرگ برای تولیدکنندگان، خریداران و رسترها در سراسر جهان تبدیلشده است.
قهوه محصولی است که باید سریع ارسال شود. تأخیر در روزها، هفتهها یا حتی ماهها، بهویژه برای قهوههای خاص، میتواند تأثیر منفی بر کیفیت قهوه داشته باشد و درنتیجه مسائل پیشبینینشده ایجاد شود. این بهنوبه خود، تأثیر زیادی بر همه افراد در زنجیره تأمین دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی از مشکلات تولیدکنندگان و بررسی بهترین روش برای حفظ کیفیت قهوه سبز در این اوقات نامشخص، با دو تولیدکننده قهوه برنده جایزه صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا از صحبتهای آنها مطلع شوید و از اهمیت بستهبندی خوب قهوه در هنگام حملونقل مطلع شوید.
بستهبندی قهوه سبز بر اساس کیفیت
تولیدکنندگان با توجه به کیفیت دانهها و میزان حمل، قهوه سبز را بستهبندی و ارسال میکنند. درحالیکه هیچ قهوهای در هنگام حملونقل در برابر کاهش کیفیت «ایمن» نیست، قهوههای خاص و باکیفیت بالاتر رنج میبرند، زیرا درواقع کیفیت بیشتری برای از دست دادن دارند. قهوه سبز مخصوص میکرولات باکیفیت بالا که باظرافت رشد کرده و فرآوری شده است، در صورت ذخیره و حمل نامناسب، در معرض خطر بیشتری قرار میگیرند.
آرتورو آگوئیر مالک Finca El Injerto در گواتمالا میگوید که پس از خشککردن قهوه سبز، دانههای خود را در پودرهای فوقالعاده هرماتیک GrainPro ذخیره میکند. وی میگوید استراحت قهوه سبز به همان شیوه در سراسر مزرعه به ایجاد یکنواختی در بسیاری از مزرعه کمک میکند. پیلههای GrainPro با محافظت از قهوه سبز در برابر شرایط نامساعد جوی، تابش مستقیم نور خورشید و رشد کپک، کیفیت آن را حفظ میکنند.
وی میافزاید: «پس از ذخیره قهوه در پیله آن را برای حملونقل در GrainPro Bags ذخیره میکنیم.»
ویلفورد لاماستوس صاحب خانواده Lamastus Family Estates در پاناما و تولیدکننده نسل چهارم قهوه میگوید که در بیشتر مراحل تولید خود فرآیندی مشابه را دنبال میکند. پس از خشک شدن، تیم وی قهوه سبز را در داخل کیسههای پلاستیکی هرمتیک بستهبندی میکند، سپس در داخل آسترهای بزرگتر و جداگانه قرار میگیرد. بااینحال، ویلفورد اضافه میکند که برای قهوه گیشا، او آن را جدا کرده و برای استراحت در یک اتاق تهویه مطبوع قرار میدهد.
در طول شیوع بیماری چه عواملی تغییر کرده است؟
بر اساس گزارشی که ICO در ماه مه منتشر کرد، کشورهای تولیدکننده قهوه در سراسر جهان به دلیل حملونقل ناشی از Covid-19 متحمل ضرر شدهاند.
در برزیل، تأخیرهای حملونقل گستردهای رخ داده است، درحالیکه در اندونزی، کمبود کانتینر وجود دارد. در کنیا، برخی از خطوط حملونقل بهطورکلی لغو شدهاند.
اگرچه این امر برای تولیدکنندگان و بازرگانان قهوه ویرانکننده بوده است، اما روند حملونقل قهوه همچنان ثابت مانده است. مسئله اما زمانی است که قهوه سبز در هر مرحله از فرآیند حملونقل صرف میکند. وقتی قهوه به تأخیر میافتد، کیفیت آن پایین میآید؛ و افزایش زمان حملونقل، کمبود فضای موجود در کانتینر و اقدامات فاصله اجتماعی همه برای دشوارتر کردن حملونقل اضافه میشود.
مقاله منتشرشده توسط Nasdaq در ماه اکتبر اظهار داشت که «عدم تعادل تقریباً ۸۰ هزار جعبه در برزیل در آگوست ۲۰۲۰» وجود دارد. این بدان معناست که درحالیکه ۲۵۱ هزار ظرف قهوه سبز در طول آن ماه از کشور خارجشده است، فقط ۱۷۲ هزار ظرف وارد کشور شده است. برای مرجع، در ژانویه، قبل از اثرات گسترده بیماری همهگیر Covid-19، ۲۱۶ هزار جعبه وارد شد و ۲۰۱ هزار جعبه خارج شد.
دلیل آن این است که شرکتهای حملونقل جهانی در برزیل هفتهها قبل ظرفیت خود را رزرو میکنند. طبق این مقاله، «بازرگانان میگویند صادرات قهوه برزیلی برای حمل سریع امکانپذیر نیست» و هزینه حملونقل بیشتر از قبل از همهگیری است.
اگرچه این مسئله بیشتر در برزیل مشهود است، اما این علامت تأخیر گستردهتری در بخش جهانی قهوه است.
آرتورو میگوید: «متأسفانه، ما بیشترین برداشت خود را در طول دوره شیوع بیماری داشتهایم. این بدان معنی بود که ما نیاز به ذخیره قهوه برای مدتزمان طولانیتری داشتیم که فصل بارندگی را در گواتمالا پوشش میداد.»
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.