واژه نامه قهوه: لویدز لندن Lloyd’s of London

Lloyd’s of London

کافه اکسسوری – بین ظهور قهوه‌خانه‌ها و تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط زیادی وجود دارد. در اروپا طی قرون شانزدهم و هفدهم، قهوه‌خانه کاملاً متفاوت یا آلی هاوس رایج بود. ماهیت قهوه – محرک اما تحریک‌کننده نیست – به این معنی بود که قهوه‌خانه‌ها مکان‌هایی بودند که بحث و بررسی و بیشتر ایده‌ها را برانگیختند و بسیاری از مورخان پیوندی میان این صحنه پر جنب‌وجوش قهوه و روشنگری اروپا در قرن هجدهم ایجاد کرده‌اند. قهوه‌خانه‌ها علاوه بر اینکه مراکز گفتگوی علمی و شایعات هستند، مکان‌های مناسبی برای تجارت نیز هستند. قهوه‌خانه لویدز Lloyd’s of London در خیابان تاور در شهر لندن در سال ۱۶۸۸ تأسیس شد. در این فروشگاه ملاقات دریانوردان، بازرگانان و صاحبان کشتی که اخبار موثق حمل‌ونقل را در محل تأسیس دریافت می‌کردند، بود. قهوه‌خانه به‌زودی به‌عنوان مکان ایدئال برای دریافت بیمه دریایی شناخته شد و بنابراین بازار بیمه لویدز لندن که تا امروز در پایتخت انگلیس ادامه دارد، متولد شد.

منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna

Lloyd’s of London

There is a strong association between the emergence of coffee houses and social, economic, and cultural change. In Europe during the sixteenth and seventeenth centuries, the coffee house offered a stark contrast to the prevalent alehouse.

The nature of coffee – stimulating but not inebriating – meant that coffee houses were places that induced more discussion and exploration of ideas, and many historians have drawn a link between this vibrant coffee scene and the eighteenth-century European Enlightenment.

As well as being centres of scholarly discourse and gossip, coffee houses also proved great places to do business.

Lloyd’s Coffee House on Tower Street in the City of London was established in 1688.

The shop was frequented by sailors, merchants, and ship owners who received reliable shipping news at the establishment.

The coffee house soon became known as the ideal place to obtain marine insurance, and so the Lloyd’s of London insurance market, which runs to this very day in the British capital, was born.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

قهوه ویتنام با تولید بسیار بالا

قهوه ویتنام

کافه اکسسوری – وقتی به کشورهای مهم قهوه فکر می‌کنید،

شانس این که نام قهوه ویتنام به ذهن شما برسد کم است.

بااین‌وجود، در سال‌های اخیر، ویتنام رتبه‌های بالای صادرات قهوه در جهان را به خود اختصاص داده است.

این افزایش سریع از ناشناس ماندن کامل در جهان تولید قهوه به سمت صادرات فعلی آن، این کشور را در کانون یک بحث‌وجدل اقتصادی جهانی قرار داده است،

زیرا کشورهایی همچون کلمبیا و تانزانیا؛ ویتنام را به دلیل مشارکت در تورم عرضه قهوه و کاهش قیمت‌ها مقصر می‌دانند.

صعود اخیر ویتنام در جهان قهوه؛ اولین حضور آنان در تجارت نیست.

به گفته اسکات ویلسون از واشنگتن‌پست قبل از جنگ ویتنام، “صادرکننده اصلی” بود.

استعمارگران فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم قهوه را به مناطق مرتفع مرکزی این کشور معرفی کردند؛

چراکه خاک حاصلخیز این منطقه مناسب کشت قهوه است.

برخلاف اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق، حکومت کمونیستی در ویتنام تغییری در آن رخ نداده است.

در عوض، دولت کمونیست این کشور گام‌های بلندی را برای آزادسازی اقتصادی برداشته است.

تولید قهوه 

تولید قهوه ملی تا اواسط دهه ۱۹۹۰ به‌طور مداوم در حال رشد بود، اما اکنون این مرحله به نقطه طلای زراعت و کشاورزی قهوه رسیده است.

با توجه به قیمت جهانی قهوه در سطح بسیار شگفت‌آور، مقدار فزاینده‌ای از فضای رشد در ارتفاعات به بوته‌های قهوه اختصاص یافته است، جایی که دهه‌ها قبل از آن رونق گرفته بودند.

گفتنی است، میزان تولید قهوه ویتنام در چهار سال تقریباً سه برابر شده است و از ۳.۹۳۸ کیسه قهوه ۶۰ کیلوگرمی صادرشده در ۱۹۹۵ به ۱۱۲۶۴ کیسه ۶۰ کیلوگرمی در سال ۱۹۹۹ رسیده است.

تقریباً تمام قهوه‌های تولیدشده در ویتنام از نوع Robusta است که یکی از دو گونه اصلی قهوه در جهان را شامل می‌شود و نوشیدنی مزه‌ای فرومایه با محتوای کافئین بالاتر تولید می‌کند.

متخصصان قهوه تمایل دارند با این ارزیابی از روبوستا به‌عنوان یک قهوه مستقل یاد می‌کنند، اگرچه در مخلوط‌های خاص به‌ویژه در اسپرسو جایگاه ویژه‌ای دارد.

درحالی‌که ویتنام به‌هیچ‌وجه تنها منبع نوسان‌های بازار جهانی نیست، اما نقش عمده‌ای در افزایش عرضه جهانی قهوه ایفا کرده است.

منبع: I need coffee

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.