قهوه برزیلی

قهوه برزیلی در برابر تغییرات آب و هوایی -۲

کافه اکسسوری – پیش‌بینی قهوه برزیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه در جهان بیش از یک قرن، می‌تواند تأثیر عمده‌ای در بخش جهانی قهوه داشته باشد و الگوی آب و هوایی فصلی می‌تواند منجر به نوسانات زیادی در بازار شود.

بااین‌حال شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این الگوهای آب و هوایی صرفاً فصلی نیستند، بلکه بخشی از یک الگوی بزرگتر تغییرات آب و هوایی هستند – الگویی که محصول ۲۰۲۱ و شاید حتی ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و غیره را تهدید کند.

درجه حرارت بالا، هوای خشک و باران ناپایدار در حال حاضر اثرات ماندگاری بر برداشت سال ۲۰۲۱ دارند، اما اجازه دهید ابتدا چند نکته را در مورد سال ۲۰۲۰ روشن کنیم:

آب‌وهوا و برداشت آینده

برای درک بهتر تأثیرات آب‌وهوا بر برداشت‌های آینده، ممکن است یک درس کوتاه در مورد فیزیولوژی قهوه عربیکا ترتیب داده شود. تحت شرایطی که در بیشتر مناطق تولیدکننده برزیل یافت می‌شود، تمایز گل که مسئول برداشت سال بعد خواهد بود، بین فوریه و ژوئن اتفاق می‌افتد، به این معنی که برداشت ۲۰۲۱ در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع به شکل‌گیری می‌کند. هنگامی‌که فصل شروع به تغییر می‌کند – عوامل شامل طول روز، دما و باران است – این جوانه‌های گل تا اولین باران در ماه سپتامبر که شروع گلدهی می‌شود، خاموش می‌مانند.

با توجه به داده‌های هواشناسی SISMET Cooxupé، امسال ما در دوره تمایز حجم خوبی از باران داشتیم، اما از آوریل تا سپتامبر حجم آب بسیار کمتر از میانگین‌های تاریخی بود.

فصل بارندگی

اوایل فصل بارندگی (سپتامبر) به‌طورمعمول خواب را می‌شکند و باعث گلدهی می‌شود. در برخی از مناطق تولیدکننده امسال، بارندگی کم باعث تحریک گلدهی می‌شود؛ اما در کنار دمای بالاتر از حد معمول، این باعث سقط جنین اکثر این جوانه‌های گل شده است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که در طی گلدهی، دمای بالاتر از ۳۳ درجه سانتی‌گراد (۴/۹۱ درجه فارنهایت) برخورد گرده با تخم گل را مختل می‌کند، بنابراین تعداد دانه‌های تشکیل‌شده توسط ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد.

حتی اگر لقاح اتفاق بیفتد، بذرهای تشکیل‌شده برای رشد و نمو حداقل به ۴۰ میلی‌متر (۱.۵۷ اینچ) باران نیاز دارند.

در حال حاضر گزارش‌ها و اطلاعاتی از شهرهای بزرگ تولید قهوه مانند Patrocinio (Minas Gerais)، Franca (سائو پائولو) و Guaxupé (Minas Gerais) وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود آب به حدی شدید است که محصولات کل تقریباً خشک‌شده است و پتانسیل تولید برای سال ۲۰۲۱ تقریباً به صفر کاهش‌یافته است.

با توجه به این شرایط، تولیدکنندگانی که در سال آینده حجم کمی برداشت می‌کنند، ممکن است تصمیم بگیرند که محصولات خود را برای تحریک جوانه زدن شاخه‌های جدید هرس کنند، برداشت کمتری را در سال ۲۰۲۱ و به دنبال آن بازپرداخت در سال ۲۰۲۲ را بپذیرند. طبق همین داده‌ها، بسیاری از شهرها بیش از ۱۷۰ روز بدون باران بالای ۲ میلی‌متر (۰.۰۷ اینچ) را داشته‌اند.

اثرات جانبی

به دلیل کمبود باران، سایر اثرات غیرمستقیم در حال کاهش حجم قهوه است که احتمالاً در سال ۲۰۲۱ برداشت می‌شود. آب‌وهوای خشک و درجه حرارت بالا منجر به خطر سوزاندن محصولات قهوه شده است. تعداد برگ‌های خشک در خاک بیشتر از حد معمول است و هوای با رطوبت کم می‌تواند با سرعت زیاد آتش‌سوزی ایجاد کند و اغلب از کنترل خارج می‌شود.

مواردی از تولیدکنندگان وجود دارد که علاوه بر از دست دادن سایر زمین‌های کشاورزی و حفاظت از جنگل‌های بومی، بیش از ۲۰٪ از مناطق قهوه ساز خود را به دلیل آتش‌سوزی از دست داده‌اند.

یکی دیگر از عوارض جانبی تأخیر در برنامه لقاح قهوه است. در برزیل، تولیدکنندگان معمولاً برنامه‌های مناسب برای نگهداری محصولات را از سپتامبر تا مارس دنبال می‌کنند. در سال جاری، به دلیل کمبود باران، مصرف کود به تأخیر افتاده است و چنین تأخیری ممکن است برای دو فصل روی گیاهان تأثیر بگذارد.

نوسانات بازار قهوه

نوسانات بازار قهوه در حال حاضر برای تولیدکنندگان کاملاً شناخته‌شده است. بااین‌حال این کشور همچنین با کاهش ارزش واقعی قهوه برزیلی سروکار دارد، واقعیتی که می‌تواند خرید بسیاری از نهاده‌ها مانند کودها، سوخت‌ها یا مواد شیمیایی کشاورزی که قیمت آن‌ها در ایالات‌متحده است را به‌طورجدی مختل کند.

به‌طورمعمول، افزایش در هزینه‌های ورودی همراه با بهره‌وری پایین در چرخه دوساله ممکن است منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌های کشاورزان شود. بازهم، این ممکن است روی سلامت و بهره‌وری گیاه برای دو یا سه فصل بعدی تأثیر بگذارد.

اضافه کردن به همه این مسائل این واقعیت است که قیمت جهانی قهوه در سطح پایین تاریخی باقی‌مانده است و این امر باعث دلسرد شدن بیشتر تولیدکنندگان از سرمایه‌گذاری در مدیریت محصولات می‌شود.

به‌طور خلاصه، آب‌وهوای فعلی که در حال تجربه است ممکن است بر تولید در بخش قهوه برزیل برای سال‌های آینده تأثیر منفی بگذارد.

چه چیز قهوه برزیلی را می‌توان نجات داد؟

متأسفانه، بسیاری از داده‌های اولیه به‌طورکلی پتانسیل کم برای مزارع قهوه برزیلی برای سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. حجم هنوز هم باید توسط CONAB موردبررسی قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد تغییرات آب و هوایی ممکن است به خسارات غیرقابل‌جبران منجر شود.

بخش قهوه برزیلی و صنعت قهوه به‌طورکلی باید به این اخطارها توجه کنند که تغییرات آب و هوایی را به ما ارائه می‌دهند. در دهه گذشته شاهد تغییراتی در چرخه‌های آب و هوایی در مناطق قهوه برزیلی بوده است که منجر به باران ناسازگار، امواج گرما، تگرگ، یخبندان غیرمنتظره، تغییر در رفتار گیاهان، شیوع آفات و بیماری‌های خارج از فصل شده است.

این خطرات آب و هوایی برای تولید قهوه برزیلی قبلاً مطالعه و مشاهده‌شده است. آنچه در مرحله بعدی موردنیاز است اقدامات فوری‌تر برای محافظت از نه‌تنها محصول ۲۰۲۱، بلکه محصولات آینده قهوه در سراسر جهان است.

منبع: daily coffee news

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X