قهوه برزیلی

قهوه برزیلی در برابر تغییرات آب و هوایی -۱

کافه اکسسوری – هرساله در حدود اواسط سپتامبر، با حدود ۹۰ درصد برداشت قهوه برزیلی ، بازرگانان، رستوران‌ها، دلالان و بازیگران مالی در سراسر جهان به فکر پیش‌بینی برای فصل آینده می‌افتند.

پیش‌بینی قهوه برزیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه در جهان بیش از یک قرن، می‌تواند تأثیر عمده‌ای در بخش جهانی قهوه داشته باشد و الگوی آب و هوایی فصلی می‌تواند منجر به نوسانات زیادی در بازار شود.

بااین‌حال شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این الگوهای آب و هوایی صرفاً فصلی نیستند، بلکه بخشی از یک الگوی بزرگتر تغییرات آب و هوایی هستند – الگویی که محصول ۲۰۲۱ و شاید حتی ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و غیره را تهدید کند.

درجه حرارت بالا، هوای خشک و باران ناپایدار در حال حاضر اثرات ماندگاری بر برداشت سال ۲۰۲۱ دارند، اما اجازه دهید ابتدا چند نکته را در مورد سال ۲۰۲۰ روشن کنیم:

آمار و فصل ۲۰۲۰ قهوه برزیلی

برزیل دیگر یک تخته متمرکز مخصوص قهوه مانند FNC در کلمبیا ندارد، اما این به این معنی نیست که داده‌های جمع‌آوری‌شده برای سایر مؤسسات ملی مفید نیستند.

یکی از منابع عمده اطلاعات آماری بخش قهوه برزیلی ، CONAB، آژانس تأمین مواد غذایی دپارتمان کشاورزی فدرال است. داده‌های آن‌ها عمومی است، روش مشخص است و آن‌ها با نزدیک شدن به فصل برداشت به‌روز می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، در ژانویه سال ۲۰۲۰، CONAB تخمین زده است که تولید قهوه کشور ۵۷.۱ تا ۶۲.۰ میلیون کیسه باشد. اولین نظرسنجی‌ها در سپتامبر ۲۰۲۰ نشان داد که ۶۱.۶ میلیون کیسه قهوه برداشت شده است؛ بنابراین تخمین CONAB با توجه به کل زمین قهوه زیر کشت ۱۶/۲ میلیون هکتار برزیل که تقریباً معادل اندازه کل السالوادور است، بسیار خوب بود.

متأسفانه، بسیاری از مؤسسات ملی و بین‌المللی نیز اغلب پیش‌بینی‌های تولید زودهنگام را با روش‌های نامشخص یا روش‌های آماری منتشر می‌کنند. این بدان معنا نیست که نیت آن‌ها بد است – یا حتی داده‌ها بد هستند – اما همه آن‌ها باید در مجموع با دید انتقادی بررسی شوند.

طبق آخرین نظرسنجی و گزارش فنی CONAB، برزیل امسال ۴۷.۴ میلیون کیسه عربیکا برداشت کرده است که ۹/۷۶ درصد از کل برداشت را نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که این دومین محصول بزرگ در همه زمان‌ها است. این شرایط بهینه برداشت، بدون باران را دنبال می‌کند که همچنین کیفیت متوسط ​​تمام قهوه‌های برزیل و حمل‌ونقل این دانه‌ها را به بندرها و انبارها بهبود می‌بخشد.

در داخل کشور، گزارش‌های منظمی از انبارهای پر از کیسه‌های قهوه برزیلی در انتظار پردازش یا صادرات وجود دارد. در همین حال، بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده توسط CECAFE (شورای صادرکنندگان قهوه برزیل)، برزیل از ماه سپتامبر ۳.۸ میلیون کیسه صادر کرده است که یک رکورد در ماه است.

فیزیولوژی، متابولیسم و ​​آب‌وهوا برای قهوه برزیلی

تاکنون، داده‌های مربوط به کل محصول ۲۰۲۱ باید تقریبی در نظر گرفته شود. بااین‌حال، برای کشورهای تولیدکننده عربیکا، پیش‌بینی‌ها می‌توانند از طریق مشاهده میدانی، داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی ملی و جنبه‌های رفتاری به‌خوبی تحقیق شده شکل بگیرند.

یک عامل فیزیولوژیکی شناخته‌شده برای عربیکا ماهیت دوسالانه تولید است. این اتفاق می‌افتد به دلیل تخلیه مواد مغذی و کربوهیدرات از گیاهان. یک سال گیاه ممکن است میوه بیشتری بدهد درحالی‌که برگ و شاخه کمتری رشد می‌کند. در سال بعد، این الگوی رشد با شکل‌گیری کمتر میوه درحالی‌که برگ و شاخه بیشتری رشد می‌کند، اصلاح می‌شود.

در برزیل، به دلیل عملکرد زیاد در هر هکتار، این پدیده شدت یافته است، به این معنی که در سال‌های پایین حجم کاهش محصول شدت می‌یابد. به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۱۸، ۴۵.۵ میلیون کیسه عربیکا برزیل برداشت شد. سال ۲۰۱۹ با ۲۷.۸ درصد کاهش به ۳۴.۳ میلیون کاهش یافت.

اگر این کاهش را تا سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱ اعمال کنید، نتیجه این امر ۴۷.۵ میلیون کیسه عربیکا در سال ۲۰۲۰ و در پی آن حدود ۳۴ میلیون کیسه در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

همچنین، عوامل آب و هوایی بسیاری وجود دارد که بر محصول سال ۲۰۲۱ تأثیر می‌گذارد، به ویژه پیش‌بینی دمای بالا و باران‌های پراکنده.

منبع: daily coffee news

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X