قهوه در پاناما

بررسی قهوه در پاناما – ۲

کافه اکسسوری – حتی اگر قهوه در پاناما از اوایل قرن ۲۰ رشد کرده باشد، در ۲۰ سال گذشته فقط به‌عنوان کشوری که قهوه باکیفیت تولید می‌کند شهرت پیدا کرده است.

امروزه، عمدتاً به لطف موفقیت قهوه گیشا، پاناما به دلیل تولید قهوه باکیفیت بالا که موردتوجه رسترها، خریداران و باریستاهای رقابت‌های بین‌المللی قهوه در سراسر جهان است، شناخته شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قهوه پاناما و چگونگی تبدیل شدن پاناما به یک تولیدکننده قهوه خاص، ادامه مطلب را بخوانید.

انجمن تخصصی قهوه پاناما

اگرچه گونه گیشا در دهه ۱۹۶۰ وارد پاناما شد، اما تنها در سال ۱۹۹۷ بود که انجمن تخصصی قهوه پاناما (SCAP) ایجاد شد.

اعضای مؤسس SCAP تصمیم گرفتند تا قهوه را در مزارع خود بجای بازده بالا، با تمرکز مجدد بر کیفیت، کاشت کنند. این تولیدکنندگان همچنین یاد گرفتند که قهوه را فنجان کنند و به‌نوبه خود در مورد واریته هایی که می‌کارند انتخاب و تمرکز بیشتری داشته باشند.

در سال ۱۹۹۸، یک سال پس از تأسیس SCAP، رقابت بهترین‌های پاناما (BOP) متولد شد. در سال ۲۰۰۱، BOP اولین حراج آنلاین بین‌المللی خود را برگزار کرد که در آن خریداران از سراسر جهان برای قهوه‌های پاناما پیشنهاد دادند.

این حراج‌ها باعث مواجهه بیشتر قهوه پانامایی (و بنابراین پاناما به‌عنوان مبدأ) شد. در آن زمان، دستیابی به قیمت‌های ۲ دلار آمریکا برای هر پوند برای تولیدکنندگان یک موفقیت محسوب می‌شد.

رسیدن به یک نقطه چرخش

ویلفورد لاماستوس جونیور تولیدکننده نسل چهارم قهوه می‌گوید که به لطف قهوه گیشا و BOP، صنعت سال‌به‌سال به رشد چشمگیر خود ادامه داده است.

ویلفورد می‌گوید: «در آن زمان، قیمت قهوه به دلیل کیفیت آن و به این دلیل که توانسته بود در مسابقات برنده شود، افزایش داشت.»

درحالی‌که بسیاری از خانواده‌های تولیدکننده قهوه گیشا را از دون پاچی خریداری کردند، این پرایس و دانیل پترسون از Hacienda La Esmeralda بودند که برای نخستین بار آن را به قیمت رکوردشکن فروختند. در BOP 2004، یک گیشا از شرکت Hacienda La Esmerelda با قیمت تاریخی ۲۱ دلار در هر پوند فروخته شد.

ویلفورد توضیح می‌دهد: «بعدازاین بازار به فکر انواع بود. تأکید بر انواع از همان روز آغاز شد، زمانی که [خریداران] فهمیدند که تنوع منحصربه‌فرد و خاصی وجود دارد.»

رکورد شکنی های قهوه در پاناما

سه سال بعد، در سال ۲۰۰۷، قهوه دیگری از Hacienda La Esmerelda با شکستن رکورد ۱۳۰ دلار آمریکا عدد سه رقمی را شکست و Hacienda La Esmerelda در ده سال آینده چهار رکورد دیگر در حراج را شکست.

بااین‌حال، بعد از سال ۲۰۱۷، این Lamastus Family Estates بود که دو رکورد بعدی را ثبت کرد. در سال ۲۰۱۸، یک پوند گیشا آن‌ها به ۸۰۳ دلار آمریکا فروخته شد و در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱۰۲۹ دلار در هر پوند، سد چهاررقمی را شکست.

از سال ۲۰۱۴، هرسال رکورد قیمت هر پوند شکسته شد. علی‌رغم این واقعیت که بیماری همه‌گیر Covid-19 به معنای کاملاً مجازی بودن BOP 2020 بود، اما همچنان موفق به شکستن رکوردهای جهانی شد.

بااین‌حال، نه Lamastus Family Estates و نه Hacienda La Esmerelda رکورد جدیدی را در BOP 2020 ثبت کردند. در عوض، این رکورد توسط یک گیشا شسته شده از Finca Sophia بود که رکورد جدید جهانی قهوه فروخته‌شده در یک حراجی را با قیمت خیره‌کننده ۱۳۰۰.۵۰ دلار آمریکا ثبت کرد.

این واقعیت که این رکورد اکنون برای شش سال متوالی شکسته شده است، نشان‌دهنده رشد باورنکردنی قهوه مخصوص پاناما و میزان تأثیرگذاری انواع گیشا است.

فرهنگ قهوه برای مصرف‌کنندگان پانامایی

قبل از سال ۲۰۰۰، مصرف قهوه مخصوص در پاناما به میزان حداقل بود. بااین‌حال، از زمان افزایش تعداد کافی‌شاپ‌های خاص در سراسر کشور، تغییرات عظیم در بخش تولید منعکس شده است.

آلبرتو برمودز بنیانگذار و رستر در Café Unido در شهر پاناما می‌گوید که کافه یونیدو در سال ۲۰۱۴ باهدف به اشتراک گذاشتن این قهوه‌های انحصاری و باکیفیت پاناما با مصرف‌کنندگان و درنتیجه اتصال آن‌ها با تولیدکنندگان، درهای خود را باز کرد.

آلبرتو می‌گوید که فکر می‌کند تغییر نسلی وسیع‌تری ایجاد شده است. او می‌گوید که مصرف‌کنندگان جوان‌تر در معرض آزمایش قهوه خود هستند، درحالی‌که نسل‌های قدیمی تصور متفاوتی از «خوب» بودن یک قهوه دارند.

آلبرتو می‌گوید: «این کاملاً متفاوت است … [قهوه مخصوص پاناما] به‌جای طعم‌های تیره قهوه‌های برشته شده سنتی، نت‌های گلدار، میوه‌ای و جالب‌تر ارائه می‌دهد.»

وی اضافه می‌کند که فکر می‌کند اخیراً تعداد علاقمندان خانگی در پاناما افزایش‌یافته است که به گفته وی برای صنعت گسترده‌تر مثبت است. او می‌گوید: «وقتی قهوه را خود درست می‌کنید، بهتر آن را می‌فهمی و بیشتر از آن قدردانی می‌کنی.»

در زمان نوشتن مقاله، پاناما رکورددار گرانترین پوند قهوه فروخته‌شده در یک حراجی است. علیرغم واقعیتی که در دنیای قهوه‌های خاص نسبتاً جدید است، این یک انتخاب برای بسیاری از قهرمانان و تولیدکنندگان قهوه است.

با پیشرفت، بزرگترین چالش صنعت قهوه پاناما ادامه نوآوری خواهد بود. بااین‌حال، نیاز به ادامه مصرف داخلی و هدایت مصرف‌کنندگان قهوه پانامایی برای تبدیل‌شدن به «سفیران» قهوه باکیفیت تولیدشده در کشورشان وجود دارد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X