قهوه در پاناما

بررسی قهوه در پاناما – ۱

کافه اکسسوری – حتی اگر قهوه در پاناما از اوایل قرن ۲۰ رشد کرده باشد، در ۲۰ سال گذشته فقط به‌عنوان کشوری که قهوه باکیفیت تولید می‌کند شهرت پیدا کرده است.

امروزه، عمدتاً به لطف موفقیت قهوه گیشا، پاناما به دلیل تولید قهوه باکیفیت بالا که موردتوجه رسترها، خریداران و باریستاهای رقابت‌های بین‌المللی قهوه در سراسر جهان است، شناخته شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قهوه پاناما و چگونگی تبدیل شدن پاناما به یک تولیدکننده قهوه خاص، ادامه مطلب را بخوانید.

مناطق تولید قهوه در پاناما

پاناما به‌عنوان یک کشور استوایی واقع در امتداد «کمربند قهوه» از آب‌وهوای مطلوبی برای کشت گیاهان قهوه برخوردار است. طبق آمار USDA، بیش از ۸۰٪ قهوه‌های تولید شده در پاناما عربیکا است، درحالی‌که ۲۰٪ باقیمانده روبوستا است.

روبوستا عمدتاً در مناطق کم ارتفاع، ازجمله کوکل، پاناما اوسته، کلون، وراگواس، هررا، لوس سانتوس، بوکاس دل تورو، پاناما استه و داریین کشت می‌شود.

بااین‌وجود، ارتفاعات کوهستانی استان Chiriquí شرایط مناسبی را برای گیاه عربیکا فراهم می‌کند. شاید مشهورترین آن، شهر کوهستانی Boquete به دلیل کیفیت بالای عربیکای آن شهرت دارد، بخشی از آن به خاطر ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۲۸۰۰ مترمربع است.

قهوه‌ای که در Chiriquí کشت می‌شود عمدتاً صادر می‌شود، درحالی‌که گیاه روبوستا که در مناطق دشت پاناما کشت می‌شود، عمدتاً برای مصارف محلی کشت می‌شود.

این کشور سالانه حدود ۲۰ میلیون کیلوگرم قهوه مصرف می‌کند که سرانه آن تقریباً ۵ کیلوگرم است. این میزان در بیشتر کشورهای تولیدکننده که مصرف آن‌ها اغلب بین یک تا سه کیلوگرم سرانه است، نسبتاً زیاد است.

استان CHIRIQUÍ

ارتفاعات کوهستانی استان چیریکی ارتفاعی ایدئال برای رشد گیاهان عربیکا را فراهم می‌کند. سه منطقه اصلی پرورش قهوه در Chiriquí عبارت‌اند از Boquete، Tierras Altas و Renacimiento.

این استان همچنین در امتداد قوس آتشفشانی آمریکای مرکزی (CAVA) واقع‌شده است که شامل Volcán Barú است و دارای بالاترین نقطه در کشور دارای ارتفاع ۳ هزار و ۴۷۴ متر از سطح دریا است.

Volcán Barú یک آتشفشان چینه‌ای فعال است که آخرین بار در قرن شانزدهم فوران کرد. این فوران که گمان می‌رود حدود ۴۵۰ سال پیش اتفاق افتاده باشد، خاک منطقه اطراف را با تفرا پر کرده است. درنتیجه، امروزه، خاک در مناطق اطراف آتشفشان غنی از مواد مغذی و حاصلخیز است و آن را برای رشد قهوه ایدئال می‌کند.

منطقه چیریکی نیز از شرایط آب و هوایی منحصربه‌فرد این کشور بهره‌مند است. پاناما بیش از ۱۰۰ «اقلیم کوچک» را در خود جای داده است، به این معنی که هوا اغلب از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.

کدام گونه‌های قهوه در پاناما پرورش می‌یابند؟

شرایط منحصربه‌فرد پاناما به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا انواع مختلفی با کیفیت بالا، ازجمله کاتویی، کاتورا، Maragogype، Pacamara و Mundo Novo و بسیاری دیگر را پرورش دهند. بااین‌حال، امروز، پاناما بیش از هر چیز بیشتر با یک نوع مرتبط است: قهوه گیشا.

علی‌رغم اینکه قهوه پانامایی با گیشا مرتبط است، این نوع از اتیوپی ناشی می‌شود و از دهه ۱۹۶۰ تنها در پاناما رشد می‌کند. گیشا دارای یک پروفیل فنجانی با شیرینی خوب و اسیدیته روشن است و اغلب دارای رایحه‌ای میوه‌ای و گل است.

Francisco Serracín مالک Don Pachi است. خانواده وی تقریباً ۱۵۰ سال در پاناما قهوه تولید کرده‌اند. او می‌گوید که پدر او، به نام Francisco Serracín (اما معروف به “Don Pachi”) بود که در وهله اول انواع گیشا را به پاناما معرفی کرد.

دون پاچی بنیانگذار چیزی به نام برنامه ویژه در وزارت توسعه کشاورزی پاناما بود. دون پاچی همچنین مدتی را در مرکز تحقیقات و تحقیقات آموزش کشاورزی گرمسیری (CATIE) در کاستاریکا گذراند و در آنجا بذر گیاهان مختلف گیاه گیشا را دریافت کرد که بعداً به پاناما آورد. وی سپس بذرها را بین سایر تولیدکنندگان توزیع کرد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X