کافه اکسسوری – در شیلی، مسائل مربوط به مقرونبهصرفه بودن قهوه در شیلی ، در دسترس بودن و عدم آگاهی ازلحاظ تاریخی به معنای مصرف نسبتاً کم قهوه و در سطح کم است.
بااینحال، در سالهای اخیر، همهچیز تغییر کرده است. امروزه در کشوری که در طول تاریخ عمدتاً قهوه و چای فوری مصرف میکرده است، هر دو کافیشاپ و کباب مخصوص در حال رشد هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرایی این اتفاق، چالشهایی که صنعت در شیلی با آن روبرو است و چگونگی رشد بیشتر آن، با برخی از باریستاها، رستریها و سایر متخصصان قهوه صحبت کردم که در ادامه میخوانید:
تاریخچه قهوه در شیلی
بین سالهای ۱۸۴۰ و ۱۹۱۴ تخمین زده میشود که حدود ۵۰ هزار انگلیسی به شیلی مهاجرت کرده باشند. آنها تعدادی از آدابورسوم انگلیس را با خود بردند که ازجمله آنها نوشیدن چای بود.
درنتیجه، امروزه شیلی یکی از بزرگترین مصرفکنندگان چای در جهان و تا حد زیادی بزرگترین مصرفکننده سرانه چای در آمریکای جنوبی است.
در مقایسه، ارقام ICO مربوط به دهه گذشته نشان میدهد که بهطور متوسط ، سرانه مصرف قهوه در شیلی فقط ۰.۷۵ کیلوگرم است. این کشور همچنین هرگز بهطور واقعی قهوه تولید نکرده است، زیرا بهطورکلی فاقد آبوهوا و ارتفاع لازم است.
بااینحال، گزارشهای Euromonitor نشان میدهد که مصرف کلی قهوه بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ به میزان چشمگیری ۱۷۵ درصد افزایشیافته است. علاوه بر این، پیشبینی میشود که فقط در سال ۲۰۲۰ رشد ۴۰ درصدی قهوه را داشته باشد.
چرا مصرف خاص قهوه کم است؟
بااینوجود، علیرغم این رشد، قهوه محلول هنوز ۹۸٪ از فروش قهوه در شیلی را تشکیل میدهد؛ و فراتر از ترجیحات مصرفکنندگان تاریخی برای قهوه و چای فوری، چالشهای دیگری نیز پیش روی صنعت قهوه ویژه در حال رشد شیلی قرار دارد.
اولین چالش دسترسی است. بیش از ۵۰٪ از تمام کافیشاپهای شیلی در سانتیاگو واقع شدهاند و ۶۲٪ کافهها فقط به سه منطقه در سراسر کشور محدود شدهاند.
Alejandro Inostroza یکی از بنیانگذاران El Café Circular – Artisan Roast Chile در سانتیاگو توضیح میدهد که انگیزه کمی برای راهاندازی کافهها در خارج از این مناطق وجود دارد، زیرا هزینههای شروع کار زیاد است.
وی میافزاید: «اگر میخواهید قهوه خود را وارد کنید، باید ۱۹ درصد از مالیات را قبل از آن بپردازید، بدون اینکه هنوز چیزی فروخته باشید. سپس شما همچنین باید هزینه حملونقل، ذخیرهسازی و گمرک را پرداخت کنید.»
«حتی اگر چندین هزار دلار برای قهوه سبز خود بپردازید، لازم است هزاران دلار دیگر قبل از رسیدن به امکانات خود هزینه کنید؛ و ازآنجاکه بازار محلی کم است، علاقه زیادی به واردات مقادیر کم به شیلی نیست.»
گابریلا Sanhueza رئیس عملیات در Tallercafé، یک کافه در والپارایسو میگوید برای در دسترس نگهداشتن قهوه، به مصرفکنندگان اجازه میدهد آنچه را که توانایی پرداخت آن را دارند پرداخت کنند و میگوید که این بهترین روش برای معرفی قهوه ویژه به مصرفکنندگان است. وی اضافه میکند: «[حتی وقتی] مردم قهوه باکیفیت مصرف میکنند، یک مصرفکننده متوسط هنوز چیز زیادی در مورد آن نمیفهمد.»
COVID-19: نیرویی برای تغییر
بسیاری از افراد در صنعت قهوه شیلی احساس میکنند Covid-19 با مجبور ساختن کافهها در شناخت بهتر مشتریان و نیازهای آنها، رشد مصرف ویژه را تسریع کنند.
Cristóbal Canales مدیر ارتباط با مشتری در Artisan Roasts میگوید قبل از همهگیری، شما میتوانید تصور کنید که افرادی که از کافه شما بازدید میکنند اطلاعات کافی در مورد قهوه دارند.
بااینحال، امروز این فرآیند متفاوت است. «[اکنون] ما قهوه را به خانههای آنها میبریم. ما [دریافتیم که] باید اطلاعات و آموزش بیشتری در مورد قهوه ارائه دهیم. ما با هر یک از مشتریان خود تماس گرفتهایم تا بدانیم چه چیزی در انتخاب و ترجیح آنها وجود دارد.»
افزایش جهانی مصرف خانگی قهوه در شیلی نیز گسترشیافته است. باوجوداین، برخی از معروفترین نوشیدنیهای کافهای در شیلی (مانند کورتادو و کاپوچینوی شیلی) همیشه نمیتوانند در خانه تهیه شوند.
گابریلا میگوید: «[اکنون]، مردم میفهمند که هزینه کردن در دستگاه اسپرسو خانگی ارزش ندارد. آنها شروع به تهیه قهوه فیلتری در خانه کردهاند. اگر مجبور نبودیم در خانه بمانیم، شاهد تحول کندتری در مصرف قهوه میبودیم.»
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.