زنگ برگ قهوه

کشف زنگ برگ قهوه در کلمبیا

کافه اکسسوری – رهبران قهوه کلمبیایی از تولیدکنندگان می‌خواهند که با کشف انواع جدید زنگ برگ قهوه و تهاجمی این قارچ (CLR)، به انواع قهوه مقاوم در برابر بیماری روی بیاورند.

یافته‌های نگران‌کننده از Cenicafé، موسسه ملی تحقیقات قهوه کلمبیا در فدراسیون تولیدکنندگان قهوه کلمبیا (FNC) به‌دست‌آمده است که شش نژاد جدید (زیرگونه) زنگ‌زدگی برگ در کشور، به‌علاوه نه نوع جدید قارچ مخرب را شناسایی کرده است.

FNC تخمین می‌زند که تقریباً ۸۴٪ از مناطق قهوه کاشته شده در کلمبیا در حال حاضر شامل انواع مختلف قهوه مقاوم در برابر بیماری است، اگرچه این گروه به تولیدکنندگان یادآوری می‌کند که مقاومت همان مصونیت نیست.

کارلوس آریل آنجل، محقق در رشته گیاه‌شناسی، Cenicafé، در خصوص زنگ برگ قهوه در کلمبیا می‌گوید: «قارچ Hemileia vastatrix که باعث زنگ‌زدگی می‌شود، مانند هر میکروارگانیسم زنده دیگر در محیط‌های نامطلوب و متنوع، می‌تواند در هر دو نوع حساس و مقاوم قهوه، تنها میزبان آن، تغییر کرده و جهش یابد.»

اعلامیه دیروز FNC در خصوص زنگ برگ قهوه در کلمبیا

در اعلامیه دیروز FNC آمده است: «این انتخاب و فشار واکنش یک فرآیند بیولوژیکی پویا طبیعی قارچ است و سعی در سازگاری برای زنده ماندن دارد. ازاین‌رو، بیش از ۵۰ نژاد در جهان شناسایی شده است و انواع مختلف آن همچنان در کشورهای مختلف شناسایی می‌شود.»

«با توجه به رواج نژادها و انواع جدید زنگ برگ قهوه پرورش‌دهندگان را تشویق می‌کند تا گیاهان را از نو بارور کنند و یا با انواع مقاوم در برابر بیماری، مانند Castillo، Cenicafé ۱، Castillo zonales یا Tabi کاشته شوند.»

این گروه در حال توصیف انتخاب واریته مقاوم در برابر بیماری به‌عنوان یک دفاع خط مقدم برای جلوگیری از گسترش بیشتر زنگ‌زدگی برگ – قبل از استفاده از قارچ‌کش‌ها – است که از سال ۲۰۱۲ آسیب‌های ویرانگری برای محصولات در کل کلمبیا و تقریباً در کل آمریکای لاتین وارد کرده است؛ آغاز شد.

بر اساس برآوردهای FNC، اگر این بیماری بی‌وقفه باقی بماند، تقریباً ۳۰ تا ۸۰ درصد محصولات قهوه را از بین می‌برد.

حداقل در طول ۱۵۰ سال زنگ‌زدگی برگ قهوه در بیشتر کشورهای تولیدکننده قهوه کشف‌شده است. علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در تحقیقات و سازگاری متنوع طی دهه گذشته، این قارچ همچنان سر زشت خود را باز می‌گرداند و تهدیدی مستقیم برای معیشت کشاورزان و منابع قهوه عربیکا محسوب می‌شود.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X