قهوه استنوفیلا

قهوه استنوفیلا جایگزینی برای عربیکا

کافه اکسسوری – بیش از دو سال پس از کشف مجدد آنچه به‌عنوان «گونه‌های قهوه گمشده» – به‌طور رسمی قهوه استنوفیلا – نامیده می‌شود، محققان یک جایگزین خوشمزه بالقوه را برای گونه‌های قهوه عربیکا در برابر تغییرات طولانی‌مدت آب‌وهوا ارائه داده‌اند.

اگر فرضیه‌های اساسی مبنی بر اینکه تغییرات آب و هوایی در حال تغییر شکل چشمگیر در چشم‌اندازهای کشاورزی، برهم زدن بازارها، فشار بیشتر به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و تهدید وجودی گسترده‌تری برای کل بشریت است، این خبر خوبی است که نوید آینده‌ای روشن برای صنعت قهوه را می‌دهد.

ورود قهوه استنوفیلا – که هفته گذشته به‌طور گسترده‌ای در رسانه‌های اصلی جریان پیدا کرد – به دنبال انتشار یک گزارش مهم از نویسنده اصلی و دانشمند مشهور قهوه آرون دیویس، از باغ‌های گیاهان سلطنتی، کیو، در مجله Nature Plants بود.

دیویس و همکار گیاه‌شناس جرمی هاگر برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ گونه‌هایی را که به‌صورت وحشی در جنگل‌های سیرالئون در حال رشد بودند با عنوان گونه‌های قهوه گمشده «کشف مجدد» کردند.

قهوه استنوفیلا گزینه‌ای مقاوم در برابر خشکسالی و آفات

از آن زمان قهوه استنوفیلا به‌عنوان یک گزینه بالقوه مقاوم در برابر خشکسالی و آفات برای روبوستا یا عربیکا برای تجارت در نظر گرفته شده است.

پیشینه در مورد قهوه استنوفیلا باورنکردنی است: بیشتر آنچه در طول تاریخ در مورد این گونه ثبت شده است، از «Bulletin of Miscellaneous Information» متعلق به خود کیو از سال ۱۸۹۶ تهیه شده است. در سال ۱۸۹۸، یک گیاه قهوه استنوفیلا از میوه‌های وحشی جمع شده و باعث ایجاد J.H. هارت، ناظر باغ‌های گیاهان سلطنتی، ترینیداد، اعلام کرد که عطروطعم آن عالی و برابر با «بهترین عربیکا» است.

تا قبل از آن کشف سرنوشت‌ساز در سال ۲۰۱۸، حضور استنوفیلا از سال ۱۹۵۴ ثبت نشده بود.

بااین‌حال در روز دوشنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، با انتشار مقاله «عطروطعم شبه عربیکا در یک نوع قهوه وحشی مقاوم در برابر گرما»، گمانه‌زنی در مورد قهوه استنوفیلا از نظر ویژگی‌های طعم و کیفیت بالاخره می‌تواند به عربیکا شباهت داشته باشد؛ توجه جهان قهوه را به خود جلب کرد.

بخش بزرگی از مقاله به پتانسیل کیفی استنوفیلا اختصاص یافته است.

نمایندگان CIRAD گفتند که چشیدن مزه فقط اولین قدم برای سنجش میزان زنده ماندن کشت گونه‌های وحشی جدید از نظر ورود به بازار گونه‌های تجاری است.

مقایسه قهوه استنوفیلا با انواع گونه‌های قهوه

در آزمایش‌های مختلف قهوه استنوفیلا را در کنار دو نمونه عربیکا، از جمله یک قهوه اتیوپی با کیفیت بالا و یک قهوه برزیلی با کیفیت متوسط ​​و یک روبوستای اندونزیایی با کیفیت بالا در آزمون مزه کور قرار داده شد.

وقتی از قهوه آزمایان سؤال شد که آیا هر نمونه قهوه از گونه‌های عربیکا است یا خیر، ۸۱ درصد از هیئت قهوه آزمایی حرفه‌ای برای نمونه استنوفیلا پاسخ مثبت دادند، درحالی‌که برای اتیوپی عربیکا ۹۸ درصد، برای عربیکا برزیل ۴۴ درصد و ۷ درصد برای روبوستا در نظر گرفتند. بااین‌حال، به دنبال یک سؤال جداگانه، ۴۷٪، استنوفیلا را «چیزی جدید» توصیف کردند، مانند عربیکا یا روبوستا.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X