کافه اکسسوری – چند ماه گذشته مطمئناً برای کافیشاپها آسان نبوده است. وقتی اولین بیماری همهگیر Covid-19 آغاز شد، اکثر کافهها در سراسر جهان مجبور شدند درهای خود را ببندند. گرچه اوضاع هنوز واقعاً به حالت عادی برنگشته است، اما بسیاری از آنها اکنون با برخی محدودیتها آماده بازگشایی هستند. بسیاری از این محدودیتها حول دو اولویت اساسی میچرخد: ایمنی و بهداشت مناسب.
درحالیکه تمیز بودن و بهداشت مناسب همیشه موضوعی بوده است که کافیشاپها به آن توجه میکنند، اما تغییر کرده است.
دیگر چیزی نیست که مشتری فقط انتظار داشته باشد – در بسیاری از نقاط جهان، اکنون یک الزام قانونی است.
بنابراین، چطور میتوانید برای بهداشت کافیشاپ خود همه تلاش خود را انجام دهید؟ و کدام اقدامات احتیاطی را باید انجام دهید؟
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی اقدامات که میتوانید انجام دهید ادامه مطلب را مطالعه کنید.
کافیشاپهای تغییریافته در دوره COVID-19
داستین خان به من میگوید: «اساساً، همهچیز از تنظیم به سرویس تا تعامل با مشتری تغییر کرده است.» داستین مدیر فروش و توسعه تجارت در CloudPicker Coffee در دوبلین، ایرلند است.
او میگوید: «هنگامیکه محدودیتها کاهش یافتند، ما برنامهای را ارائه کردیم که اجازه میدهد مشتریان به مغازه وارد شوند.
اکنون، آنها انتخاب بزرگتری دارند و در داخل کافه احساس امنیت و استقبال بیشتری میکنند، مانند قبل از Covid-19.»
بسیاری از کافیشاپها نیز ظرفیت خود را محدود کردهاند: با کاهش تعداد میزهای داخل، ایجاد محدودیت برای تعداد مجاز مشتری در داخل و یا کاهش ساعات خدمات. سیستمهای یکطرفه برای کنترل تردد در داخل مغازه نیز رایج شده است.
Gemma Kiernan رئیس بازاریابی شرکت Marco Beverage Systems میگوید: «کافیشاپها همچنین سعی میکنند تعداد نقاط تماس را محدود کنند یا بهطورکلی بهداشتی تر کنند.
این شامل یادآوری کارکنان برای شستن مرتب دستها یا تلاش برای تطبیق سیستمهای خود بدون لمس است.»
تغییرات سرویس
همانطور که کافیشاپها با «شرایط جدید» سازگار میشوند، آنها همچنین راههای جدید یا ابتکاری برای حفظ کافئین مشتریان خود پیدا کردهاند.
طبق گزارش قهوه Square x، سفارشهای بیرون بر و تحویل همه افزایشیافته است.
در نحوه پرداخت مشتریان نیز تغییراتی ایجادشده است.
این گزارش نشان میدهد که هم مصرفکنندگان و هم صاحبان مشاغل از اعتماد به پول کاغذی دست کشیدهاند و هر چه بیشتر کافیشاپها روشهای پرداخت بدون تماس را انتخاب میکنند.
چگونه قهوهفروشی را بهصورت تمیز و بهداشتی حفظ کنیم
بنابراین، باریستاها و کافهداران چه اقدامات عملی میتوانند برای ایمنی و بهداشت کافیشاپهای خود انجام دهند؟
فاصله مشتری از تجهیزات و افراد دیگر: اولین هدف شما باید از بین بردن یا محدود کردن تعداد نقاط تماس احتمالی مشتری در کافیشاپ برای کاهش آلودگی متقابل بین کارمندان و مشتریان باشد.
میتوانید چاشنی عمومی را حذف کنید، بهعنوانمثال، قند، خامه، مواد شیرینکننده و غیره را فراهم کنید تا تعداد نقاط تماس در مغازه را کاهش دهید.
در عوض باریستاها باید از مشتریان بپرسند که آیا دوست دارند چیزی به نوشیدنی آنها اضافه شود یا خیر.
اقدامات فاصلهگذاری اجتماعی در تعدادی از کشورهای جهان در حال انجام است.
هنگام سرویسدهی به مشتریان، بهداشت را حتماً به خاطر داشته باشید، مخصوصاً اگر در حال صرف غذا هستند.
بهعنوانمثال، اگر صندلی برای مشتریان ارائه میدهید، ارائه خدمات میز را در نظر بگیرید.
این باعث کاهش تعداد مشتریانی میشود که در داخل کافیشاپ حرکت میکنند و به از بین بردن صفهایی که نظارت و کنترل آنها دشوار است کمک میکند.
علاوه بر این، حتی باوجود اقدامات اندازهگیری شده در فاصله و کاهش تعداد نقاط لمسی، شما باید مناطق و سطوح را بهطور مرتب تمیز کنید.
به حداقل رساندن نقاط تماس باریستا
علاوه بر حفظ امنیت مشتریان، باید نقاط تماس را در میان باریستاهای خود نیز محدود کنید.
بهترین راه برای از بین بردن تعداد مواردی که باریستا لمس میکند ساده است: یک آشپزخانه کاملاً سازمانیافته و بدون درهموبرهم داشته باشید.
یک برنامه تمیزکاری منظم را تنظیم کنید و مطمئن باشید که آن را رعایت میکنید – این به شما کمک میکند تا درهمریختگی و تماس کاهش دهید.
روشهای نظافت و بهداشت دقیق
در صنایع غذایی و آشامیدنی، تمیز کردن و بهداشت مناسب همیشه محل توجه بوده است. بااینحال، در حال حاضر به یک اولویت شماره یک در کل بخش تبدیلشده است.
داستین توضیح میدهد: «آنچه Covid-19 اساساً انجام داده است، عامل اعتماد در بهداشت را از بین میبرد.
جایی که درگذشته ما بهعنوان یک جامعه اعتماد داشتیم که عطسه یا سرفه فقط همین است، اکنون نمیتوانیم مطمئن باشیم.
تمیز کردن منظم سطوح و تجهیزات دیگر یک توصیه نیست، به دلیل ناشناخته بودن، اکنون یک الزام است.»
داستین توصیه میکند در ورودی کافیشاپ خود یک ایستگاه ضدعفونیکننده برای مشتریان ایجاد کنید.
وی همچنین میگوید کسی باید حداقل هر ۳۰ دقیقه سطوح را تمیز کند، بهویژه سطوحی که مشتریان بیشترین لمس را دارند.
وی اضافه میکند که باریستاها بهویژه باید بر تمیزکاری در زمانهای شلوغ، تمرکز کنند.
سطوح غالباً لمس شده شامل دستگیرههای در دستگیره تجهیزات، پیشخوانهای اتاق چک، میزها، منوها و موارد دیگر است.
همچنین ضدعفونی منظم سرویس بهداشتی، کف و سایر مناطقی که ترافیک پا دارند بسیار مهم است.
سرانجام، داستین پیشنهاد میکند که یک سیستم ورود و خروج داشته باشید که به شما اطمینان میدهد مشتریان یک مسیر قابل پیشبینی را دنبال میکنند.
وی خاطرنشان میکند: «مرتب نگهداشتن آن مسیر سادهترین راه برای ایمنی و بهداشت کافیشاپ شماست.»
مراقب کارکنان خود باشید
اگر کارکنان در یک محیط امن کار کنند، از آمدن به محل کار هر روز احساس امنیت و اطمینان بیشتری میکنند.
هشدارهایی را برای اعضای تیم تنظیم کنید تا حداقل به مدت ۲۰ ثانیه دست خود را با آب گرم و صابون بشویند.
همچنین بسیار مهم است که تجهیزات محافظتی شخصی (PPE) مانند ماسک / محافظ صورت و دستکش برای آنها تهیه شود.
سرانجام، درک کنید که این زمان سختی برای همه است. رفاه در محل کار مهم است.
داستین میگوید: «همه ما انسان هستیم و اشتباه میکنیم. فراموش کردن ماسک یا عطسه کردن به دست معمول است، زیرا همه ما رفتارهای جدیدی را به خود یاد میدهیم. این ما هستیم که باید با فریاد زدن یک اشتباه یا یک عمل اشتباه به یکدیگر کمک کنیم، اما شما باید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.»
این یک زمان چالشبرانگیز برای کل بخش قهوه است و سازگاری با این اقدامات جدید بسیار دشوار است.
بااینحال، با محافظت از خود و افراد اطراف، اطمینان حاصل میکنیم که همه تلاش خود را انجام میدهیم.
در ضمن با رعایت این نکات هنوز هم میتوانید در یک محیط سالم و بهداشتی یک فنجان قهوه خوشمزه به مشتریان خود ارائه دهید.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.