واژه نامه قهوه: علوم حسی Sensory science

Sensory science

کافه اکسسوری – اولین معرفی واقعی من به دنیای علوم حسی Sensory science از طریق کار استاد روانشناسی تجربی دانشگاه آکسفورد چارلز اسپنس بود.

اساساً، اسپنس مطالعه می‌کند که چگونه هر چیز دیگری به غیر از غذا و نوشیدنی واقعی بر تجربه و درک شما از آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

این شامل انواع جزئیات مانند وزن کارد و چنگال، شکل بشقاب، رنگ یک فنجان یا صدای محیط است.

به‌عنوان‌مثال، قهوه وقتی در یک فنجان سفید سرو می‌شود تقریباً دو برابر شدیدتر از یک فنجان سیاه تلقی می‌شود.

جالب اینجاست که قهوه موجود در فنجان سفید نیز کمتر شیرین تلقی می‌شود. جالب است که چقدر تجربه‌های خوردن و آشامیدن ما پیچیده است.

آیا بهترین فنجان قهوه‌ای که تا به حال نوشیده‌اید به بهترین وجهی بوده است یا این که گرد هم آمدن یک قهوه عالی با تنظیم مناسب، رنگ‌های مناسب، همه‌چیز مناسب شما باشد؟

به همین دلیل است که هنگام چشیدن و گل دادن به قهوه ایجاد یک محیط تکرارشونده، تمیز، ساکت و بی‌طرف بسیار مهم است. مسلماً چیزی به‌عنوان یک محیط کاملاً بی‌طرف وجود ندارد، بنابراین سازگاری مهم است.

منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna

Sensory science

My first real introduction to the world of sensory science was through the work of the Oxford University professor of experimental psychology Charles Spence.

Essentially, Spence studies how everything other than the actual food and drink affects your experience and perception of them.

This includes all kinds of details, such as the weight of the cutlery, the plate shape, the colour of a cup, or the ambient sound.

Coffee, for instance, is perceived as being almost twice as intense when served in a white cup compared to a black one. Interestingly, the coffee in the white cup is also perceived as less sweet. It is fascinating how complex our eating and drinking experiences are.

Was the best cup of coffee you ever had simply the best, or was it the coming together of a great coffee with the right setting, the right colours, the right everything for you?

This is why it is so important when tasting and scoring coffee to create a repeatable, clean, quiet, and unbiased environment.

There is, of course, no such thing as an absolutely unbiased environment, so consistency is key.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

تاریخچه رابطه قهوه و ادویه‌جات

ادویه‌جات

کافه اکسسوری – از قهوه ترک که با هل تهیه می‌شود تا لاته ادویه کدوتنبل، قهوه و ادویه‌جات تقریباً تا زمانی که مردم از قهوه لذت می‌برند، با یکدیگر ترکیب می‌شوند. امروزه، مصرف‌کنندگان قهوه از نوشیدنی‌های تهیه‌شده با ده‌ها ادویه‌جات مختلف ازجمله دارچین، زردچوبه و زنجبیل لذت می‌برند.

بااین‌حال، رابطه بین قهوه و ادویه‌جات فقط به کافی‌شاپ محدود نمی‌شود. در کشورهای تولیدکننده در سراسر جهان، برخی از تولیدکنندگان به دلایل مختلف ادویه را در کنار گیاهان قهوه خود کشت می‌کنند.

بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه منحصربه‌فرد قهوه با ادویه، با دو متخصص در انتهای مختلف زنجیره تأمین صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه‌ای مختصر از قهوه و ادویه‌ها

امروزه ادویه‌جات ارزان‌قیمت هستند و به‌طور گسترده‌ای در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های سراسر دنیا موجود هستند. بااین‌حال، چند قرن پیش، بسیاری از آن‌ها (مانند زنجبیل، زردچوبه، فلفل و هل) نادر و فوق‌العاده گران بودند که اغلب فقط در دسترس ثروتمندان و نخبگان بود.

درحالی‌که ادویه‌جات برای هزاره‌ها رشد و استفاده می‌شده است، اما تا قرن ۱۴ و ۱۵ که کاوشگران از اروپا برای کشف مناطق نامشخص جهان در آن زمان عازم این کشورها شدند، تجارت جهانی نداشته است. وقتی این کار را کردند، بسیاری از آن‌ها با ادویه‌جات جدید و غیرمعمولی روبرو شدند که شبیه چیزی نبود که در خانه دیده باشند.

این قدرت‌های بزرگ اروپایی از اواخر قرن پانزدهم شروع به تجارت ادویه در مقیاس بین‌المللی کردند. مورخان از تجارت ادویه به‌عنوان «آغاز جهانی‌سازی» یاد کرده‌اند، زیرا راه‌های تجارت دریایی بین اروپا، چین، هند، عربستان و شمال و شرق آفریقا ایجاد کرده است.

تجارت ادویه در بازارهای جهانی

تجارت ادویه سهم بزرگی در توسعه اقتصادی و فرهنگی جهانی در طول قرن ۱۵ و ۱۶ داشت. بسیاری از تجار ادویه‌جات در داخل و خارج از کشور قدرتمند و ثروتمند شدند. تجارت ادویه در قرن هفدهم هنگامی‌که قهوه و چای در اروپا بیشتر موردتوجه قرار گرفت، کند شد.

شباهت‌های تاریخی بین قهوه و ادویه‌جات (و نحوه تجارت آن‌ها) جذاب است و هر دو رابطه عمیق و پیچیده‌ای با استعمار و تجارت بین‌المللی اولیه دارند. این شباهت در اولین معامله آن‌ها نیز مشاهده شد. اعتقاد بر این است که وقتی بازرگانان برای اولین بار قهوه را به ونیز آوردند، در ابتدا ادویه قلمداد می‌شد.

به همین ترتیب، جای تعجب نیست که فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان قهوه را با ادویه‌جات درست می‌کنند، زیرا آن‌ها هر دو چیز لوکس و مرتبط با ثروت، قدرت و انحطاط بودند.

به‌عنوان‌مثال قهوه ترکی و عربی معتبر اغلب با هل دم می‌شود، درحالی‌که در یمن، دانه‌های قهوه را گاهی اوقات با هاواژ مخلوط می‌کنند – مخلوطی از زنجبیل، هل، میخک و دارچین.

قهوه و ادویه‌جات در امروز

بااین‌حال، امروزه برای بسیاری از افراد قهوه‌خور، مفهوم ترکیب قهوه با ادویه‌جات تا حدودی بدیع است. درحالی‌که ازنظر تاریخی این دو قرن‌ها باهم ترکیب شده‌اند، در ۱۵ سال گذشته نوشیدنی‌های کافی‌شاپ که با جوز هندی، زردچوبه، فلفل دلمه‌ای و زنجبیل درست می‌شوند، به طرز باورنکردنی‌ای محبوب شده‌اند.

لاته‌های ادویه کدوتنبل حتی یک‌فصل کامل از تقویم کافی‌شاپ را تحت سلطه خود درآورده‌اند، به‌طوری‌که داده‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ به میزان ۶۰۰ میلیون دلار محصولات با طعم ادویه کدوتنبل فروخته شده است (تقریباً ۵ درصد نسبت به سال قبل).

روندهای اخیر نشان داده است که درحالی‌که مصرف‌کنندگان این نوشیدنی‌ها را برای عطروطعم جدید خود انتخاب می‌کنند، بسیاری نیز معتقدند که ادویه‌جات ارزش غذایی و برخی از مزایای سلامتی را دارند. به‌عنوان‌مثال زردچوبه، یک آنتی‌اکسیدان قوی با خواص ضدالتهابی است، درحالی‌که زنجبیل می‌تواند به‌عنوان کمک‌کننده هضم غذا استفاده شود.

ویژگی‌های قهوه‌های ادویه دار

توجه به این نکته مهم است که برخی از قهوه‌های ادویه‌دار زنجیره‌ای اصلی ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند باشند که می‌تواند از مزایای تغذیه‌ای بیشتر باشد.

آندرس ریوریو یکی از بنیان‌گذاران کافه Marjaba، در هندوراس می‌گوید که وقتی کافه او شش سال پیش افتتاح شد، بسیاری از مشتریانش تمایلی به نوشیدنی‌های ادویه‌دار نداشتند – او می‌گوید که آن‌ها یا آن را دوست داشتند یا از آن متنفر بودند و هیچ «اختلافی» وجود نداشت.

آندرس می‌گوید: «قهوه‌ای که با هل سرو می‌کنیم یک نوشیدنی سنتی به سبک فلسطینی است.»

آندرس به من می‌گوید که هنگام تهیه نوشیدنی‌های ادویه‌دار برای مشتری، او سعی می‌کند فقط ادویه و طعم‌دهنده‌هایی اضافه کند که فکر می‌کند موردعلاقه آن‌ها باشد و خاطرنشان می‌کند که زنجبیل و دارچین از محبوب‌ترین‌ها هستند.

ادویه‌ها و قهوه ازنظر تولید و تولید رابطه غنی دارند و صدها سال است که اساساً در مقیاس بین‌المللی با هم در ارتباط‌اند.

امروزه به‌راحتی می‌توان ادعا کرد که ادویه‌ها در مراحل مختلف زنجیره تأمین قهوه نقش منحصربه‌فردی دارند.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری الف. جلال

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.