کپسول‌های قهوه

کپسول‌های قهوه از گذشته تا امروز

کافه اکسسوری – در سال ۲۰۱۸، ۵۹ کپسول‌های قهوه حیرت‌انگیز تولید شد و در همان سال، بازار جهانی کپسول قهوه تقریباً ۱.۳ میلیارد دلار ارزش داشت. تخمین زده می‌شود که نسپرسو به‌تنهایی سالانه حدود ۱۴ میلیارد کپسول تولید می‌کند و صدها نوشیدنی آن‌ها هر ثانیه مصرف می‌شوند.

فکر کردن به زمانی که بازار کپسول وجود نداشت، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. در بخش قهوه امروز کپسول‌ها ثابت هستند. آن‌ها یک ثابت دائمی دارند و همه ما فقط سطح حیرت‌انگیزی از رشد را می‌پذیریم که باگذشت هرسال به آن‌ها دست می‌یابند؛ اما آن‌ها از کجا آمده‌اند؟ و چگونه این روند شروع شد؟ در این مقاله به تاریخچه مختصری از پیدایی کپسول‌های قهوه می‌پردازیم.

شروع کپسول‌های قهوه

بازار کپسول قهوه با نسپرسو آغاز شد که در سال ۱۹۸۶ توسط Nestlé یک شرکت چندملیتی سوئیسی آغاز به کار کرد. این ایده هنگامی به وجود آمد که اریک فاور، مهندس نستله، در سال ۱۹۷۵ از یک خط تولید اسپرسو مخصوص ایتالیایی دیدن کرد. وی مشاهده کرد که باریستا به‌طور مداوم اهرم‌های دستگاه اسپرسو خود را می‌کشد تا فشار را افزایش داده و چگونگی استخراج قهوه را تغییر دهد.

در طی ده سال آینده، فاور این ایده را ایجاد کرد تا یک دستگاه ساده تولید کند که پویایی دستگاه اسپرسو را تقلید کند. این دستگاه هوای تحت‌فشار را به آب و قهوه آسیاب شده اضافه می‌کرد تا نوشیدنی ایجاد کند که دارای لایه قابل‌توجهی از کرما باشد. تا سال ۱۹۸۶ که نستله این ماشین را ثبت کرد.

نسپرسو در ابتدا دستگاه‌های خود را به‌عنوان یک دستگاه قهوه همه‌کاره و با کاربرد آسان برای ساختمان‌های اداری معرفی می‌کرد؛ اما بعدازاینکه آن‌ها چهار نوع کپسول مختلف را به چندین دفتر در سوئیس و ژاپن منتقل کردند، به نظر نمی‌رسید که کسی علاقه‌ای داشته باشد.

در سال ۱۹۸۸، ژان پل گیلارد به نسپرسو پیوست. او تصمیم گرفت نحوه فروش ماشین‌های نسپرسو را تغییر دهد. او به‌جای هدف قرار دادن این محصول به مشاغل، به دنبال فروش آن به‌عنوان کالای لوکس به مصرف‌کنندگان خانگی بود. او حتی قیمت هر کپسول را حدود ۵۰ درصد افزایش داد.

کاهش فروش

فروش شروع به کاهش کرد. در همین زمان، گیلارد “Club Nespresso” یا “Le Club” را ایجاد کرد که باعث می‌شد مشتریان احساس کنند بخشی از “سبک زندگی” منحصربه‌فرد قهوه هستند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، فروش نسپرسو افزایش یافت؛ اما درحالی‌که کپسول‌های قهوه در اروپا به‌طور فزاینده‌ای محبوب شد، آن‌ها تلاش کردند تا در ایالات‌متحده نیز بازار خوبی را کسب کنند. برخی این قضیه را به محبوبیت بالای قهوه فیلتری در ایالات‌متحده نسبت به اروپا نسبت می‌دهند، جایی که اسپرسو ازنظر تاریخی شیوع بیشتری داشته است.

اما هرچه نسپرسو در دهه ۱۹۹۰ موفق‌تر شد، رقبا کم‌کم ظاهر شدند. در سال ۱۹۹۰، گرین کوه قهوه سبز (که اکنون به‌عنوان Keurig شناخته می‌شود) یک مارک کپسول تک خدمت را در ایالات‌متحده تأسیس کرد.

بااین‌حال، درحالی‌که نسپرسو پشتیبان سود عظیمی از Nestlé برای حمایت از مبارزات تبلیغاتی گران‌قیمت و گسترش تهاجمی استفاده کرد، Keurig این کار را نکرد. بازی آغاز شد: مارک‌های رقیب درحالی‌که نسپرسو از تسلط خود لذت می‌بردند ظاهر و مشاهده شدند.

انفجار بازار از کپسول‌های قهوه

تا سال ۲۰۰۶، درآمد نسپرسو از ۵۰۰ میلیون پوند گذشته بود و تعدادی از رقبا وارد بازار شدند، ازجمله Keurig.

حق ثبت اختراعات نستله از حدود سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و این به سایر بازیکنان قهوه اجازه داد تا این فرمت را کشف کنند. ازآنجایی‌که ماشین‌های کپسولی از قبل بسیار محبوب بودند، رقبا می‌توانستند وارد بازار شوند و فقط کپسول ارائه دهند و نیازی به سرمایه‌گذاری در ساخت یک ماشین گران‌قیمت از خود آن‌ها نبود.

نسپرسو در ابتدا حدود ۱۷۰۰ حق ثبت اختراع را ثبت کرده بود و سعی کردند از شرکت‌هایی که در حال تولید محصولات مشابه بودند شکایت کنند، اما خیلی دیر شده بود. تا سال ۲۰۱۰، سارا لی متعلق یک شرکت آمریکایی کپسول‌های خود را در فرانسه معرفی کرد. طی چند ماه، آن‌ها میلیون‌ها دلار باقیمت ارزان‌تر از کپسول‌های نسپرسو را فروخته بودند.

کپسول‌های قهوه در بازار

بازار کپسول هیچ نشانه‌ای از کند شدن را نشان نمی‌دهد. نسپرسو اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد ۱۶۰ میلیون فرانک سوئیس در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

امروز، یک کپسول Nespresso با قیمتی در حدود ۰.۷۰ و ۱.۲۰ دلار قرار دارد. این هنوز ارزان‌تر از متوسط ​​کافی‌شاپ اسپرسو است. این قیمت پایین عمدتاً به این دلیل است که هر کپسول حاوی ۵ تا ۶ گرم قهوه است و این تقریباً یک‌چهارم از ۱۸ تا ۲۱ گرم است که یک باریستا به‌طورمعمول برای اسپرسو از آن استفاده می‌کند.

بااین‌حال، در سال‌های اخیر، بیشتر و بیشتر کپسول‌های حاوی قهوه درجه بالا و خاص ظهور کرده‌اند. این نشان می‌دهد که برخی از مصرف‌کنندگان مایل هستند هزینه بیشتری را برای کیفیت پرداخت کنند.

باوجود مسائل آشکار محیطی، بازار کپسول قهوه همچنان رو به رشد است. مصرف‌کنندگان هنوز هم راحتی نوشیدنی‌های سبک کافی‌شاپ را در آسایش خانه‌های خود می‌خواهند. علاوه بر این، پایداری و کیفیت در دستور کار مصرف‌کنندگان کپسول در سراسر جهان قرارگرفته است. بااین‌حال، این سؤال باقی مانده است: چگونه تولیدکنندگان اصلی کپسول به این نیاز پاسخ خواهند داد؟

منبع: perfect daily grind

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X