ساعت بیولوژیک بدن

تأثیر قهوه بر روی ساعت بیولوژیک بدن

کافه اکسسوری -ساعت مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون قهوه و چای، به دلیل ایجاد ترکیبات شیمیایی در بدن و متابولیسم و افزایش حس هوشیاری و تأثیر آن بر ساعت بیولوژیک بدن ، به یکی از دغدغه‌های پژوهشگران حوزه قهوه تبدیل‌شده است. مسئله‌ای که اختلاف‌نظرهای بسیاری بر سر آن وجود دارد.

برخی معتقدند که این حس هوشیاری و تأثیرات قهوه بر خواب نوعی تلقین است و پایه و اساس علمی ندارد، اما تحقیقات دانشمندان این حوزه این امر را ثابت کرده است.

امروزه دیگر شبهه‌ای در این مسئله نیست که کافئین بر روی ساعت بیولوژیک بدن تأثیر مستقیم دارد. بر اساس تحقیقی که در گروه بررسی اثرات دارویی دانشگاه کمبریج درزمینه مصرف کافئین صورت گرفته است، صراحتاً اشاره می‌کند که مصرف یک فنجان قهوه قبل از ساعات خواب همانند تغییر زمان جهانی است. بر اساس این تحقیقات، کافئین بر روی سلول‌های پایدارکننده ساعت بیولوژیک بدن تأثیرگذار است و موجب پذیرش آدنوزین در سلول‌های مغز می‌شود.

آدنوزین

آدنوزین تری فسفات‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که در سلول‌های مغز وجود دارند و موجب انتقال انرژی در ساختارهای سلولی می‌شود. در آزمایش دیگری که توسط دکتر رابرت رایت و همکارانش صورت گرفت، به افراد تحت آزمایش قرص‌های کافئین دار که مقدار آن معادل یک فنجان اسپرسوی دوبل بود، قبل از ساعات خوابشان، داده شد و از آزمایش بزاق آن‌ها که هر نیم ساعت نمونه‌برداری و مقدار ملاتونین –هورمونی که در زمان تاریکی و خواب ترشح می‌شود- اندازه‌گیری شد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این آزمایش، زمان ترشح ملاتونین با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای همراه بود. در نتایج این آزمایش همچنین به ساعت مناسب نوشیدن قهوه که ۳ ساعت قبل از شامگاه را پیشنهاد می‌دهند، اشاره‌شده است.

اما این تأثیرات روی دیگری هم دارد و آن اینکه بر اساس برخی تحقیقات کافئین موجود در قهوه به‌راحتی خواب شما کمک می‌کند. شاید این سخن با نکته بالا به‌ظاهر مغایرت داشته باشد؛ اما جالب این است که کافئین درواکنشی متقابل با هورمون Adenosine عمل می‌کند و زمانی که میزان کافئین بدن افزایش می‌یابد، فعالیت این هورمون که خاصیتی آرامش‌بخش بر بدن دارد کاهش و متوقف می‌شود و چند ساعت بعد از نوشیدن قهوه و کاهش تأثیرات کافئین، بدن برای جبران کمبود این هورمون، مقدار بیشتری از آن را تولید می‌کند و این امر موجب احساس آرامش بیشتری نسبت به زمان‌های عادی دارد. نکته جالب در این است که هر چه میزان مصرف قهوه بیشتر شود، بدن انسان برای مقابله با ورود کافئین، میزان بیشتری از هورمون Adenosine تولید می‌کند و شما احساس آرامش و خواب‌آلودگی بیشتری دارید.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X