واژه نامه قهوه: کانال Channelling

Channelling

کافه اکسسوری – اصطلاح «کانال کردن» Channelling روشی است که در آن یک قهوه از بستر آب می‌گذرد. این اصطلاح بیشتر در دنیای قهوه اسپرسو و دستگاه اسپرسوساز کاربرد دارد. ایده اصلی این است که آب به‌طور مساوی از تمام قهوه‌ها عبور کرده و از هر قسمت قهوه عطروطعم بگیرد. هنگامی‌که آب نتواند به‌طور مساوی از قهوه عبور کند و در عوض یک مسیر اصلی یا تعدادی مسیر ایجاد کند، ما این مسئله را کانال می‌نامیم. این اتفاق بسیار مشکل‌ساز است، زیرا این بدان معنی است که آب از قسمت‌هایی از قهوه‌ای که از آن عبور می‌کند بیشتر عطروطعم می‌گیرد و از جاهای دیگر عطر طعم را نمی‌گیرد یا بسیار کم می‌گیرد و این رخداد بر روی عطروطعم نهایی قهوه تأثیرگذار است. دلایل زیادی برای این رخداد وجود دارد، ازجمله توزیع بد در سبد، مشکلات مربوط به دست‌کاری و عدم تمپ کردن صحیح قهوه. هنگام ایجاد کانال، یک پرتافیلتر بدون کف، ایجاد کانال را به خوبی نشان می دهد.

منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna

Channelling

The term “channelling” refers to the way in which water passes though a bed of coffee. The term is most commonly found in the world of espresso. The idea is to get the water to pass evenly through all the ground coffee and pull flavour from every part. When the water fails to pass through evenly and instead creates either one main path or a number of pathways, we call this channelling. This is very problematic, as it means that the water takes too much flavour from the parts of the coffee it is passing through the most and not enough from elsewhere. There are a number of causes, including bad distribution in the basket, problems with tamping, and grinding inconsistencies. A naked (bottomless) portafilter will help show up when channelling occurs

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

قهوه‌ی موج سوم و ویژگی های آن

قهوه موج سوم

کافه اکسسوری – افزایش کیفیت قهوه، تجارت مستقیم آن، تأکید بیشتر بر ثبات و پایداری محصول، وضوح بیشتر مشخصات رست، متدهای دم‌آوری نوآورانه، همه و همه از مشخصات ذاتی قهوه‌ی موج سوم است. ما همگی در نوشیدنی‌هایمان به دنبال شیرینی، پیچیدگی و تمایز هستیم و از اینکه بتوانیم برای داشتن این خصوصیات هزینه‌ای را پرداخت کنیم خوشحال هم می‌شویم.

اما زمانی که از صنعت قهوه در سطوح حرفه‌ای صحبت می‌کنیم، از چیز دیگری نیز حرف به میان می‌آید: خدمت به مشتریان.

این قهوه آن چیزی است که حس خاص بودن به مشتری می‌دهد و بخشی از آن به خدمات ارائه‌شده به مشتری بازمی‌گردد؛ اما بخش دیگر آن به اشتراک گذاشتن داستانی است که پشت همان فنجان قهوه نهفته است. داستانی که تولیدکننده، واردکننده، رست کننده و باریستا، آن را روایت می‌کنند. فکر می‌کنم این توضیحات بر اینکه چرا این نوع قهوه متمایز از سایر قهوه‌هاست دلالت می‌کند.

وجوه تمایز موج سوم و قهوه‌ی اسپشیالیتی

برخی اوقات پیش می‌آید که می‌شنوید این دو عبارت به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما باید به قطعیت گفت که این دو نوع قهوه با هم متمایز هستند و تفاوت‌های کلیدی با هم دارند.

پس اگر قهوه موج سوم و قهوه‌ی اسپشیالیتی با یکدیگر متفاوت‌اند، قهوه‌ی اسپشیالیتی چیست؟ انجمن قهوه‌ی اسپشیالیتی، قهوه‌های مختلف را از صفرتا صد امتیازدهی می‌کند. قهوه‌هایی با امتیاز ۶۰ قهوه‌هایی هستند که برچسب تجاری می‌خورند و قهوه‌هایی با امتیاز ۸۰ و بالاتر، آن‌هایی هستند که ما آن‌ها را تحت عنوان قهوه‌ی اسپشیالیتی می‌شناسیم. هرکدام از این قهوه‌ها حاصل نوعی آب‌وهوا، خاک، شرایط رشد و فرآوری‌های متنوع رست هستند.

‏Sarah Dooley می‌گوید: «قهوه اسپشیالیتی نقش مهمی را در انقلاب خدمات قهوه بازی می‌کند، چراکه سطح کیفی خود را از طریق یک سیستم امتیازدهی به نام گواهینامه‌ی Q تضمین می‌کند.»
به عبارت ساده‌تر، این نوع قهوه مجموعه‌ای از تجربیات است، اما قهوه‌ی اسپشیالیتی ابزاری است که ما آن را در تجربه‌مان مصرف می‌کنیم.

همیشه قهوه‌ی اسپشیالیتی را با قهوه‌ی نوع سوم در ارتباط می‌دانند، اما اگر موج سوم قرار است رابطه‌ای باشد بین مصرف‌کننده و قهوه، پس قهوه‌ی اسپشیالیتی به‌خودی‌خود باید در زمره‌ی قهوه‌های موج دوم قرار گیرد.
‏Tetsu Kasuya با این قضیه موافقت می‌کند و می‌گوید: «برای تولید قهوه‌ی اسپشیالیتی، شما به موج سوم نیاز ندارید. درواقع نیازی نیست که از آن طریق کیفیت قهوه نشان داده شود، اما برای خلق یک تجربه‌ی بی‌نظیر شما به ابزار مربوط به موج سوم نیازمندید.»

به‌عبارت‌دیگر قهوه موج سوم نیازمند قهوه اسپشیالیتی است، اما قهوه‌ی اسپشیالیتی نیازی به موج سوم ندارد.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.