واژه نامه: کپسول نسپرسو Capsules Nespresso

Nespresso

کافه اکسسوری – کمپانی نستله در سال ۱۹۷۲ ، تحت پرچم نسپرسو Nespresso ، فناوری کپسول را اختراع کرد. از آن زمان سیستم‌های دیگر توسط شرکت‌های مختلف پدیدار شد که بسیار موفق بودند.

مصرف قهوه کپسول در دنیای قهوه همچنان رو به رشد است. فایده اصلی آن توانایی کنترل و نظارت بیشتر بر فرایند تولید قهوه است.

کپسول‌ها حاوی دانه‌های قهوه هستند ، اما کپسول آلومینیوم یا پلاستیک همراه با گرگرفتگی گاز بدان معنی است که طراوت قهوه برای مدت‌زمان چشمگیر حفظ می‌شود.

تا همین اواخر ، در حوزه قهوه تخصصی علاقه چندانی به کپسول‌ها نداشتند ، به این دلیل که هم غیر عرف بود و هم وسیله‌ای برای پروفایل‌های طعمی تجاری که علاقه‌مندان حرفه‌ای قهوه را جذب نمی‌کرد.

گفته می‌شود ، این فن‌آوری قادر است به‌عنوان یک سیستم تولید عصاره عمل کند. ازآنجاکه برخی از اختراعات ثبت‌شده Nespresso کمپانی نستله در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید ، کالاهای مخصوص قهوه و شرکت‌های مختلف شروع به تولید و ورود کپسول‌های نسپرسو در بازار قهوه کرده‌اند.

منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna

Capsules Nespresso

Nestlé invented capsule technology back in 1972, under the Nespresso banner. Since then, other systems from other companies have emerged and have been very successful. Capsule coffee consumption has continued to grow. The main benefit is the ability to control and oversee more of the coffee-brewing process. Capsules simply contain ground coffee, but the aluminium or plastic capsule coupled with inert gas flushing means that the freshness of the coffee is preserved for impressive lengths of time. Up until recently, the speciality coffee sphere has had little interest in capsules, and as such they have been both nonartisanal and a vehicle for commercial flavour profiles. That said, the technology is capable of acting as a superb brewing system, and since certain Nespresso patents ended in 2012, speciality coffee roasters and companies have begun to enter the market

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

رُست اُمنی و ویژگی های آن

رُست اُمنی

کافه اکسسوری – رُست اُمنی (Omni Roasting) روشی در رُست قهوه است که در آن قهوه برای تمامی روش‌های دم‌آوری قابل‌استفاده است و قهوه ویژگی‌های خود را در تمامی روش‌های دم‌آوری متفاوت از فرنچ پرس گرفته تا اسپرسو، بروز می‌دهد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع بدان معنا نیست که هر قهوه در روش‌های متفاوت دم‌آوری طعم و ویژگی‌های یکسانی را بروز دهد. در روش فرنچ پرس بادی قهوه و رگه‌های میوه‌ای آن برجسته می‌شود و این در حالی است که اسیدیتی و رگه‌های طعمی مرکبات قهوه در روش اسپرسو خودنمایی می‌کند.
رُسترهای رُست اُمنی معمولاً بر این باورند که بدون در نظر گرفتن روش دم‌آوری، هر قهوه نیازمند یک نمایه رُست است. ناگفته پیداست که برای هر قهوه گستره‌ی وسیعی از نمایه‌های رُست وجود دارد که رُسترها از میان آن‌ها نمایه موردنظر خود را انتخاب می‌کند تا بتوانند خصوصیاتی را که از قهوه می‌خواهند برجسته شود، دربیاورند.

رُست روشن و معایب آن

بسیاری از فعالان صنعت قهوه بر این باورند که رُست روشن (Light Roasting) از بسیاری جهات نسبت به دیگر روش‌های رُست برتری دارد اما این نوع رُست هم معایب خود را داراست.
رُسترهای قهوه‌های موج سوم بیشتر خواستار دیده شدن هر چه بیشتر تلاش تولیدکنندگان قهوه و خاستگاه قهوه هستند. آن‌ها تمایل زیادی به درخشیدن و بروز خصوصیات منحصربه‌فرد هر خاستگاه دارند اجازه نمی‌دهند که خصوصیات آن خاستگاه از طریق پروسه رُست بیش‌ازحد تیره سوزانده و کم‌رنگ شود؛ بنابراین، آن‌ها در جهت رسیدن به این خصوصیان منحصربه‌فرد تمایل بسیاری به روشن‌تر بودن رُست دارند؛ اما مشکلی که در این رُست روشن به وجود می‌آید این است که اگر رُستی بیش‌ازحد روشن باشد ممکن است حتی نتواند طعم واقعی دانه‌ی قهوه آن خواستگاه را بروز دهد و خروجی آن قهوه‌ای خواهد بود با طعمی‌ ترش، علفی و نامطلوب.
قهوه‌هایی با رُست روشن بیشتر برای دم‌آوری با فیلتر مناسب است و در اسپرسو که زمان عصاره‌گیری به نسبت کوتاه‌تر است نتیجه نوشیدنی‌ای بسیار ترش خواهد بود که قطعاً خوشایند و باب میل نیست. بر همین اساس است که برای رُسترها دو نمایه رُست را توصیه می‌کنند، یکی برای روش دم‌آوری با فیلتر که اغلب رُستی روشن است و دیگری برای اسپرسو که اغلب رُستی تیره‌تر است.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.