قهوه کانفورا

کشور اوگاندا خاستگاه قهوه کانفورا

کافه اکسسوری – اوگاندا به کشور دریاچه‌ها معروف است؛ جایی که رود پرشکوه نیل ازآنجا سرچشمه می‌گیرد. برای قهوه دوستان اما این کشور زادگاه گونه‌ی قهوه کانفورا (Canephora) یا همان روبوستا است.
قهوه یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و تجاری این کشور کوچک آفریقای مرکزی به شمار می‌رود.

مردم باگاندا (بومیان قدیمی اوگاندا و از قوم‌های تأثیرگذار این کشور که ۱۷% جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.)

سالیان طولانی است که گونه‌ی روبوستا را می‌شناسند و نوشیدن قهوه جزء جدایی‌ناپذیر مراسم سنتی آن‌هاست.

جویدن قهوه در بین مردمان اوگاندا عادتی است قدیمی و آداب‌ورسوم خود را دارد.
سابقه‌ی کشت قهوه در اوگاندا به اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ بازمی‌گردد. در سال ۱۹۷۰ صادرات قهوه ۷۰% ارزش صادرات اوگاندا را به خود اختصاص می‌داد.

این رقم تا اواخر دهه ۸۰ به ۹۵% رسید؛ زمانی که تولید قهوه اوگاندا چیزی حدود ۲/۳ میلیون کیسه برآورد می‌‎شد؛ اما با سقوط جهانی ارزش قهوه در بازارهای بین‌المللی در سال ۱۹۹۰ این رقم به ۶۵% سقوط کرد.

کشت قهوه در اوگاندا

با این حال کشت قهوه اهمیت و جایگاه خود را در اقتصاد اوگاندا حفظ کرده است. بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت این کشور به‌صورت مستقیم با صنعت قهوه در ارتباط‌اند و میلیون‌ها نفر دیگر نیز برای امرارمعاش و تأمین خانواده خود به این صنعت وابسته‌اند.

کشت قهوه‌ی اوگاندا عموماً در مزرعه‌های کوچک و محلی انجام می‌شود و به‌سختی می‌توان مزرعه‌ای بزرگ و کشت انبوه را در این کشور یافت.

گونه‌ی روبوستا ۹۴% کشت قهوه‌ی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و معمولاً به‌صورت خشک فرآوری می‌شود.

این‌گونه قهوه‌های اوگاندا معمولاً برای قهوه‌های فوری و یا مخلوط‌های قهوه تجاری و ارزان استفاده می‌شوند.

۶% باقی‌مانده را گونه عربیکا تشکیل می‌دهد که کیفیت بالایی دارند و در زمین‌های کشاورزی بسیار کوچک کشت می‌شوند و معمولاً در کارگاه‌های کوچک محلی به‌صورت مرطوب فرآوری می‌شوند.

در اوگاندا چیزی حدود ۲۷۲۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت قهوه است که ۲۵۰۰۰۰ هکتار آن را روبوستا و باقی را عربیکا تشکیل می‌دهد.

بیشتر قهوه‌ی تولیدی اوگاندا در منطقه‌ی مرکزی این کشور و اطراف دریاچه ویکتوریا کشت می‌شود.
گونه‌ی قهوه کانفورا یا روبوستا گیاهی است باریشه‌های سطحی؛ بنابراین در خاک‌هایی که به‌سرعت خشک می‌شوند مانند خاک‌های شنی و ماسه‌ای به‌خوبی رشد نمی‌کند و خاک‌های رسی و کمپوستی برای رشد آن مناسب‌ترند.

این گیاه در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا به‌خوبی رشد می‌کند و در اوگاندا معمولاً در شعاع ۳۰۰ کیلومتری دریاچه ویکتوریا کشت می‌شود.

گونه عربیکا نیز در شرق اوگاندا و در کوهپایه‌های کوه الگان و همچنین در غرب و در نزدیکی مرز کونگو می‌روید.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X