گیاه قهوه

تاریخچه و پیدایی گیاه قهوه

کافه اکسسوری – گیاه قهوه بر اساس ارتفاع و نوع درخت متفاوت‌اند و نوع درخت ارتباط مستقیم با میزان کافئین و میزان ترشی دانه قهوه دارد. همچنین دانه های گونه روبوستا و گونه عربیکا که دو گونه اصلی گیاه قهوه هستند از درخت‌های قهوه متفاوتی عمل می‌آید.

نحوه رشد

درخت‌های قهوه معمولاً تا ارتفاع ۹ متری رشد می‌کنند. نکته جالب‌توجه در رابطه با این درخت‌ها این است که در هر درخت برگ‌های سبز و موم دار رو به روی‌هم باهم جفت می‌شوند.
گیلاس‌های قهوه در طول شاخه‌های درخت رشد می‌کند و به دلیل اینکه این‌ها در یک چرخش رشد می‌کنند اصلاً عجیب نیست که شما بر روی یک درخت هم‌زمان گل، میوه‌های سبز و میوه‌های رسیده را ببینید.
تقریباً یک سال طول می‌کشد تا یک گیلاس قهوه از لحظه شکوفه کردن و گل‌دهی رشد کند و تقریباً ۵ سال طول می‌کشد تا درخت به تولید کامل برسد و درخت بالغی شود.

درخت‌های قهوه معمولاً تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند ولی پربازده‌ترین زمان برای درخت‌بین ۵  تا ۲۰ سالگی است، البته با مراقبت مناسب درختان بسته به نوع کیفیت مراقبت می‌توان تنوع درخت را حفظ و چه بسا افزایش داد.

البته باید این نکته را متذکر شویم که گیاه قهوه در هر منطقه جغرافیایی و آب و هوایی رشد نمی کند و تمام قهوه‌ها به‌صورت تجاری در منطقه‌ای از جهان موسوم به «کمربند قهوه» رشد می کنند.
منشأ قهوه از گیاهی به نام کافئا سرچشمه می‌گیرد و بیش از ۶۰۰۰ گونه درخت و بوته استوایی در این راسته گیاهی وجود دارد.
کارشناسان تخمین می‌زنند که بین ۲۵ تا ۱۰۰ گونه از این گیاه در مناطق مختلف رشد می کنند.
این گیاه اولین بار در قرن ۱۸ توسط گیاه‌شناس سوئدی به نام کارلوس لینوئاس یافت شد و او در سال ۱۷۵۳ این گیاه را در زیرگونه عربیکا کافئا طبقه‌بندی کرد.

البته خیلی از کارشناسان با این مدل طبقه‌بندی اصلاً موافق نیستند، چراکه گیاهان قهوه تنوع بسیاری دارند و آن‌ها را می‌توان در انواع مختلف طبقه‌بندی کرد.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X