قهوه در اتیوپی

قهوه در اتیوپی و شیوع ویروس کرونا – ۲

کافه اکسسوری – تأثیر Covid-19 بر روی زنجیره تأمین قهوه کاملاً مستند شده است. در کنار تعطیلی کافه‌ها، رستوران‌ها در عمده‌فروشی دچار افت شده‌اند و تولیدکنندگان قهوه با تأخیرهای لجستیکی و نوسانات تقاضا آسیب دیده‌اند. بااین‌حال، اگرچه همه افراد در سراسر زنجیره تأمین قهوه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما دقیقاً تأثیر آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. تأثیر همه‌گیر بر زنجیره تأمین قهوه در اتیوپی بی‌نظیر بوده است. این پیامدهای خاص شامل کمبود گسترده نیروی کار، تأخیر در حمل‌ونقل و لغو قرارداد در سراسر کشور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تأثیربخش قهوه در اتیوپی ، من با آتری ونو از Daye Bensa، صادرکننده قهوه اتیوپی صحبت کردم که در ادامه بخش دوم این مقاله را می‌خوانید:

حمل‌ونقل

تأخیر حمل‌ونقل در کشورهای تولیدکننده قهوه در سراسر جهان در طول سال ۲۰۲۰ رواج داشته است. بااین‌حال، اتری به من می‌گوید اگرچه تأخیرهای جزئی وجود داشته است، اما حمل‌ونقل از طریق زنجیره تأمین اتیوپی به‌اندازه سایر کشورها تحت تأثیر قرار نگرفته است.

وی اضافه می‌کند که این تأخیرها به دلیل اقدامات فاصله اجتماعی نبوده است، بلکه به این دلیل بوده که رانندگانی که ازنظر ویروس مثبت بودند؛ قرنطینه شده‌اند.

بدیهی است که این امر شرکت‌های حمل‌ونقل در اتیوپی و حتی جیبوتی را در صورت حمل‌ونقل به بنادر آنجا تحت‌فشار قرار می‌دهد؛ اما این‌ها در مقایسه با مشکلات قراردادی که ما تجربه کرده‌ایم، فقط [مشکلات] جزئی هستند.

پرداخت

اتری می‌گوید که لغو پرداخت و قرارداد تأثیر قابل‌توجهی بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان قهوه در اتیوپی داشته است.

به‌طور طبیعی، وقتی شیوع همه‌گیر در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ برای اولین بار گسترش یافت، خریداران قهوه سبز در برابر کاهش تقاضای مشتری‌های خود، محتاطانه نسبت به هزینه‌های خروجی خود عمل کردند. درنتیجه، بسیاری از آن‌ها قراردادهای موجود را به تعویق انداختند، درحالی‌که دیگران آن‌ها را به‌طور کامل لغو کردند.

آتری توضیح می‌دهد که صادرکنندگانی مانند Daye Bensa بیشترین تأثیر را در هنگام وقوع این امر داشته‌اند. در اتیوپی، پس از اتمام برداشت محصول اما قبل از حمل قهوه، همه‌گیری شروع شد. در این مرحله، صادرکنندگان قبلاً هزینه قهوه خود را به کشاورزان پرداخت کرده بودند و به‌طور مؤثر خطر را به دست خودشان گرفته بودند.

آتری توضیح می‌دهد که وقتی این قراردادها لغو و به تعویق افتادند، صادرکنندگان با مصرف بیش‌ازحد قهوه روبرو شدند. این بدان معنی است که آن‌ها مقدار قابل‌توجهی پول را برای سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما با کاهش زیادی در تقاضا روبرو شده‌اند. او خیلی ساده بیان می‌کند: «درحالی‌که هزینه‌های ما افزایش یافت، تقاضای بازار کند شد.»

زنجیره تأمین قهوه چگونه سازگار شد؟

باگذشت روزها، جهان و بخش قهوه در مورد چگونگی کاهش تأثیر Covid-19 بیشتر می‌آموزند. ذینفعان در سراسر زنجیره تأمین اقدامات بهبود فاصله اجتماعی را انجام می‌دهند و استفاده از تجهیزات محافظت شخصی (PPE) را افزایش می‌دهند.

وی می‌گوید: «اگرچه [هنوز] چالشی برای یافتن تقاضای قهوه‌هایمان در میان هزینه‌های فزاینده وجود دارد، اما ما هنوز هم باید بر روی سلامت و رفاه جوامع خود سرمایه‌گذاری کنیم. بدون وجود جوامع سالم، ما نمی‌توانیم بهترین قهوه اتیوپی را ارائه دهیم.»

همچنین توجه به این نکته مهم است که سازگاری با تأثیر Covid-19 به صادرکننده و روند خاصی که آن‌ها استفاده خواهند کرد بستگی دارد. درحالی‌که ازنظر تاریخی، استفاده از بورس کالای اتیوپی (ECX) برای تجارت قهوه در اتیوپی اجباری بوده است، تجارت مستقیم یکپارچه به‌صورت عمودی در سال‌های اخیر شکل‌گرفته است که موجب تفاوت‌هایی در نحوه تأثیرگذاری بر زنجیره تأمین قهوه شده است.

Covid-19 تأثیر قابل‌توجهی در زنجیره تأمین قهوه در اتیوپی داشته است، اگرچه این تأثیر برای بازیگران در هر مرحله از زنجیره تأمین متفاوت بوده است. درحالی‌که بسیاری تصور می‌کنند در کشورهای تولیدکننده، این خود تولیدکنندگان بودند که تأثیر همه‌گیری را ابتدا در اتیوپی احساس کردند، اما این چنین نبود. به لطف زمان برداشت و عدم اطمینان بازار به دلیل Covid-19، بسیاری از صادرکنندگان سنگین‌ترین تأثیر این بیماری را متحمل شدند.

باوجوداین، راهی برای پیش رو وجود دارد. با نزدیک شدن به اوج برداشت محصول ۲۰۲۰/۲۰۲۱ در اتیوپی، برنامه‌ریزی دقیق به این معنی است که تولیدکنندگان، خریداران و صادرکنندگان در این کشور آماده و از تأثیر همه‌گیری آگاه هستند. اینکه آیا در ماه‌های پس از برداشت، اوضاع متفاوت خواهد بود یا خیر، باید منتظر ماند.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X