قهوه در اتیوپی

قهوه در اتیوپی و شیوع ویروس کرونا – ۱

کافه اکسسوری – تأثیر Covid-19 بر روی زنجیره تأمین قهوه کاملاً مستند شده است. در کنار تعطیلی کافه‌ها، رستوران‌ها در عمده‌فروشی دچار افت شده‌اند و تولیدکنندگان قهوه با تأخیرهای لجستیکی و نوسانات تقاضا آسیب دیده‌اند. بااین‌حال، اگرچه همه افراد در سراسر زنجیره تأمین قهوه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما دقیقاً تأثیر آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. تأثیر همه‌گیر بر زنجیره تأمین قهوه در اتیوپی بی‌نظیر بوده است. این پیامدهای خاص شامل کمبود گسترده نیروی کار، تأخیر در حمل‌ونقل و لغو قرارداد در سراسر کشور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تأثیربخش قهوه در اتیوپی ، من با آتری ونو از Daye Bensa، صادرکننده قهوه اتیوپی صحبت کردم که در ادامه می‌خوانید:

Covid-19 و قهوه در اتیوپی: یک بررسی اجمالی

هر کشور تولیدکننده قهوه در سراسر جهان تجربه خاص خود را از بیماری همه‌گیر Covid-19 داشته است. به‌طورکلی، درحالی‌که کشورهای مصرف‌کننده عمدتاً از طریق تعطیل شدن کافه‌ها و تغییر در مصرف قهوه خانگی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، کشورهای تولیدکننده مانند اتیوپی تا حد زیادی تأثیرات زیر را دیده‌اند:

لغو قرارداد

کمبود نیروی کار

تأخیرهای لجستیکی

نوسان هزینه‌های تولید

تغییر تقاضای بازار

برای درک اینکه چگونه کشور به‌طور خاص تحت تأثیر قرار گرفته است، آتری گفت که مهم است که درک کنیم که جایگاه قهوه اتیوپی در بازار جهانی قبل از همه‌گیری چگونه بوده است.

او می‌گوید: «در ماه مارس و آوریل، وقتی دنیا شروع به قرنطینه شدن کرد، اساساً محصول ما تمام‌شده بود و در آن زمان، قهوه از مزارع به انبارهای آدیس‌آبابا منتقل می‌شد.»

«در طی این فرآیند، لغو و به تعویق انداختن قراردادها صورت گرفت. در آن زمان، خطر از جانب تولیدکنندگان برداشته شده و به دست صادرکنندگان رسیده بود.»

درنتیجه، تأثیر اولیه در بخش قهوه اتیوپی این بود که بسیاری از صادرکنندگان (مانند Daye Bensa) با مقدار بیش‌ازحد قهوه که در انبار موجود بود، باقی مانده بودند.

این بدان معناست که تولیدکنندگان به‌طورکلی برای برداشت قبلی هزینه‌ها را دریافت و درنتیجه سرمایه‌گذاری در محصول سال آینده را آغاز کرده‌اند. اتری به من می‌گوید که درنتیجه، چون پیش‌بینی‌شده است که برداشت ۲۰۲۰/۲۰۲۱ حتی بیشتر از برداشت ۲۰۱۹/۲۰۲۰ باشد، بسیاری از تولیدکنندگان سعی در استخدام نیروی کار حتی بیشتر از حد معمول داشتند.

شکستن تأثیر Covid-19 در سراسر زنجیره تأمین

جدا از چالش‌های عمومی نیروی کار برای تولیدکنندگان و عرضه بیش‌ازحد در بین صادرکنندگان، Atrie می‌گوید که برداشت، فرآوری، حمل‌ونقل و پرداخت را به‌عنوان چهار زمینه اصلی که نه‌تنها تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده بلکه باعث ایجاد «اثر دومینو» در بقیه زنجیره تأمین در اتیوپی شده است.

برداشت

فصل برداشت در اتیوپی از اکتبر تا دسامبر ادامه دارد. این کار پرمحتوا است و به حرکت نسبتاً آزاد مردم در کل فصل برداشت نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که گیلاس‌ها به‌موقع رسیده می‌توانند چیده شوند.

بااین‌وجود، همه‌گیر شدن بیماری کرونا، حرکت مردم نه‌تنها در اتیوپی، بلکه در سراسر جهان به یک مشکل اساسی تبدیل شد.

آتری توضیح می‌دهد: «درحالی‌که رفت‌وآمد مردم در اتیوپی به‌اندازه سایر کشورها تحت تأثیر قرار نگرفت، اما با نزدیک شدن به اوج برداشت، هنوز هم در سراسر کشور کمبود نیرو وجود دارد.»

«ما معمولاً به استخدام کارگران زیادی عادت داریم و می‌توانیم در فصل برداشت مسکن موقت تهیه کنیم. بااین‌حال، اکنون، درنتیجه اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، ما باید [تعداد] را محدود کنیم و در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی احتیاط بیشتری داشته باشیم.»

اتری همچنین می‌گوید که حفظ پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی خاص Covid-19 برای تولیدکنندگان گران است. اجرای اقدامات فاصله‌ی اجتماعی برای سازماندهی پیچیده و پرهزینه است و هزینه ایجاد اقدامات بهداشتی مناسب نیز بر عهده صاحبان مزرعه است.

در حال پردازش

پس از برداشت محصول، گلوگاهی برای پردازش درنتیجه کمبود نیروی کار نیز وجود دارد. درحالی‌که این نیز نتیجه مستقیم Covid-19 است، با این واقعیت که حجم محصول ۲۰۲۰/۲۰۲۱ به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سال‌های اخیر است، اثرات آن را تشدید می‌کند.

آتری می‌گوید: «در سطح مزرعه و فرآوری، کارگران کافی برای پردازش سریع قهوه‌ها برای حمل‌ونقل به صادرکنندگان اصلی وجود ندارند و اقدامات فاصله اجتماعی هنوز هم باید در تأسیسات فرآوری انجام شود.»

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X