قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی ؛ خاستگاه قهوه در جهان

کافه اکسسوری – قهوه اتیوپی به دلیل داشتن طعم مزه‌های خاص و بدنه سبک از گونه‌های شناخته‌شده و مرغوب قهوه در جهان محسوب می‌شود.
بسیاری بر این باورند که زادگاه اصلی قهوه، کشور اتیوپی است و نام اصلی قهوه (kaffa) است که نام منطقه‌ای در جنوب غربی اتیوپی است و قهوه برای نخستین بار در این منطقه کشف شد.
در فرهنگ اتیوپی این روایت بسیار رایج است که فردی اتیوپیایی به نام کالدی در سال ۸۵۰ میلادی به‌صورت اتفاقی گیاه قهوه را کشف کرد. کالدی بزهای خود را در حال خوردن قهوه دید و متوجه شد که این بزها بعد از چند دقیقه بسیار فعال‌شده‌اند و به این‌سو و آن‌سو می‌پرند. او مقداری از این دانه‌ی جادویی را به خانه آورد و زمانی که این دانه‌ها را به یک راهب نشان داد، راهب قهوه را درون آتش ریخت و اثر جادویی این دانه را کار شیطان دانست. بعد از چند دقیقه دانه‌ها در آتش برشته شدند و عطر و رایحه قهوه در اتاق پر شد.

تولید قهوه در کشور اتیوپی

تولید قهوه در این کشور یک سنت و فرهنگ محسوب می‌شود که ریشه در قرن‌های متوالی در این کشور دارد. خاستگاه گیاه عربیکا از این کشور سرچشمه می‌گیرد و برخلاف دیگر کشورها درختان قهوه به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند. سهم اتیوپی از بازار قهوه در حدود ۳ درصد است و این بازار برای اقتصاد اتیوپی بسیار حائز اهمیت است. در حدود ۶۰ درصد از درآمد خارجی این کشور از طریق بازار قهوه تأمین می‌شود به‌گونه‌ای که در حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور به کشت قهوه می‌پردازند.
اتیوپی هفتمین کشور تولیدکننده قهوه و همچنین برترین تولیدکننده در قاره آفریقا محسوب می‌شود که عمده بازار قهوه اتیوپی که نیمی از صادرات آن را شامل می‌شود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حدود یک‌چهارم به آسیای شرقی و همچنین، آمریکای شمالی است.

مشخصات قهوه

قهوه اتیوپی از گونه عربیکاست که اسیدیته بالایی دارد و عطر قوی و طعم میوه‌ای آن ویژگی منحصربه‌فرد این نوع قهوه محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این قهوه به دلیل داشتن طعم مزه‌های خاص و بدنه سبک، شهرت ویژه‌ای در میان علاقه‌مندان به قهوه دارد.

تأثیر ارتفاع بر روی طعم قهوه

وجود ارتفاعات بلند در نواحی جنوبی این کشور شرایط بسیار مناسبی را برای کشت و رشد گیاه قهوه فراهم می‌کند. این گیاهان در ارتفاعی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۷۰۰ متر رشد می‌کند و این امر موجب ایجاد طعمی متفاوت در قهوه می‌شود که آن را از دیگر قهوه‌ها متمایز می‌کند.

خواص قهوه اتیوپی

این قهوه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های خواص درمانی فراوانی دارد که باعث پیشگیری بسیاری از بیماری‌هایی نظیر، پارکینسون و آلزایمر و همچنین موجب بهبود عملکرد فیزیکی و افزایش انرژی می‌شود.

انواع قهوه

به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب اتیوپی، این کشور توانایی تولید بیش از هزار نوع قهوه را دارد که قهوه یورگاچف، قهوه گیشا و قهوه هارار از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

لکمپتی، ولگا و گیمبی

دراین نواحی قهوه‌هایی که به‌طور طبیعی پرورش‌یافته‌اند، تولید می‌شوند. قهوه‌های این مناطق اغلب از بافت بهتر و طعم شیرین‌تر و وحشی‌تری نسبت به نواحی سیدامو و یورگاچف (یرگاچف) برخوردارند.

قهوه سیدامو

ناحیه سرسبز و انبوه سیدامو از مناطق متنوعی برخوردار است و در این ناحیه قهوه‌هایی با طعم‌های زیادی تولید می‌شود که این طعم‌ها گاهی میوه‌ای و مرکباتی و گاهی آجیلی و گیاهی است.

قهوه یرگاچف (یورگاچف)

این ناحیه کوچک داخل منطقه سیدامو، یکی از بهترین قهوه‌های اتیوپی را تولید می‌کند.
قهوه اتیوپی یرگاچف اغلب طعم لیمویی و معطر داشته و از بافت و شیرینی متعادلی نیز برخوردار است.

قهوه هرار

این ناحیه خشک، گرم و اغلب بیابان شکل است. قهوه تولیدشده در هرار، اغلب طعم خاک می‌دهد. بهترین دانه‌های قهوه این ناحیه طعم میوه و بلوبری دارند. تقریباً تمامی قهوه این ناحیه به‌صورت طبیعی تولید و فراوری می‌شود.

قهوه دجیما

قهوه این ناحیه اگر شسته شود با نام لیمو و اگر به‌صورت طبیعی فراوری گردد با نام دجیما صادر می‌شود. این قهوه‌ها عموماً نسبت به قهوه‌های سیدامو ملایم‌تر بوده و کیفیت گسترده‌تری دارد.

قهوه گیشا

قهوه گیشا یا گشا (Geisha) گونه‌‌ای جهش‌یافته از گونه عربیکا تیپیکا است‌‌‌‌‌ که میوه و برگی تقریباً کشیده دارد و یکی از محبوب‌ترین قهوه‌های جهان محسوب می‌شود. ‌‌این‌گونه اصالتاً اهل شهر گیشای اتیوپی است و به دلیل رایحه‌ی فراوان و عطر گلهای بومی که دارد تقاضای آن در چندین سال اخیر بسیار زیاد شده است. این‌گونه‌ی قهوه از کاستاریکا به پاناما وارد شد و در منطقه‌ی باکته (Boquete) به کشت رسید.

تاریخچه قهوه گیشا

از زمانی که کشت قهوه در دهه‌ی ۱۹۶۰ و در پاناما آغاز شد؛ هر جا نامی از گیشا می‌آید به همراه پاناماست. این قهوه یکی از گونه‌های اصیل قهوه است که در سال ۱۹۳۰ در حوالی کوهستان‌های شهر گیشای اتیوپی یافت شد. درختان گیشا بسیار بلند هستند و به دلیل برگ‌های بسیار زیبایی که دارند به‌راحتی قابل‌تشخیص است. کیفیت این‌گونه‌ی قهوه در ارتفاعات بالا بسیار مطلوب است.
این قهوه طعمی با درجه‌ی شیرینی نسبتاً بالا و رایحه‌هایی قوی شبیه به توتی، آجیلی، انبه‌ای، هلویی، یاسی و آناناسی دارد.

دلیل معروفیت قهوه گیشا

اولین ظهور جهانی این قهوه با پیروزی در مسابقات بهترین قهوه پاناما (BOP) به دست آورد. مسابقات بهترین قهوه پاناما، یک مسابقه‌ی کاپینگ است که از سال ۱۹۹۷ توسط موسسه‌ی قهوه اسپشیالیتی پاناما برگزار می‌شود. بهترین دانه‌های کشور پاناما با یکدیگر در این مسابقات رقابت می‌کنند تا عنوان برترین را برای خود کسب نمایند و در پی آن از ارزش بسیار بیشتری در بازارهای جهانی و حراجی‌ها برخوردار شوند. این مسابقات هرساله برگزار و به‌صورت بسیار جدی توسط کل جهان پیگیری می‌شود.
بعدازاینکه باریستاهایی که در مسابقات باریستای جهانی از قهوه‌ی گیشا استفاده کرده بودند موفقیت بیشتری کسب نمودند، تولیدکننده‌ها و تفت دهنده‌های قهوه به تولید و تهیه‌ی این قهوه پرداختند.
قهوه‌ی گیشای پاناما تا کنون توانسته است مقام بهترین قهوه را از سال‌ ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را در مسابقات بهترین قهوه پاناما کسب نماید و به‌عنوان یکی از بهترین قهوه‌های جهان، شناخته شود.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X