افزایش متابولیسم

رابطه نوشیدن قهوه با افزایش متابولیسم

کافه اکسسوری – پژوهش‌ها و مقالات بسیاری وجود دارد که در مورد خواص قهوه و ارتباط آن با افزایش متابولیسم بدن انسان می‌نویسند، اما آیا این روایت درست است و به‌درستی قهوه برای متابولیسم بدن انسان مفید است؟

در این مقاله سعی داریم با مطرح کردن دلایل علمی به این پرسش پاسخ دهیم.

کافئین موجود در قهوه جزو مادی است که بر عملکرد مغز انسان و متابولیسم بدن به‌صورت مستقیم تأثیر می‌گذارد و موجب تغییرات عملکردی می‌شود.

کافئین امروزه در بسیاری از صنایع غذایی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان یکی از ترکیبات اصلی در مکمل‌های تجاری چربی سوزی دیده می‌شود.

پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کافئین افزون بر کمک به چربی سوزی موجب افزایش متابولیسم بدن و سوخت‌وساز بهتر آن می‌شود.

محرک‌های موجود در قهوه

محرک‌های متابولیسمی موادی هستند که باعث تحریک سیستم عصبی و درنتیجه عملکرد بیشتر بدن و افزایش متابولیسم بدن شوند و برخی از این محرک‌ها نیز بر سوخت‌وساز بدن در نوشیدنی‌هایی همچون قهوه موجود هستند و می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کافئین:  بیشترین مقدار کافئین در قهوه موجود است و یکی از دلایل نوشیدن قهوه باهدف چربی سوزی و افزایش عملکرد مغر نیز همین نکته است.
  • تئوبرومین:  این محرک بیشتر در کاکائوها وجود دارد و در قهوه هم مقداری از این محرک یافت می‌شود.
  • تئوفیلین:  محرک تئوفیلین برای درمان بیماری آسم مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای افزایش عملکرد دستگاه تنفسی کاربرد دار و در قهوه و کاکائو وجود دارد.
  • کلروژنیک اسید: این محرک نیز ازجمله محرک‌هایی است که در قهوه موجود است و موجب کاهش سرعت جذب کربوهیدرات در بدن فرد می‌شود.

کافئین مهم‌ترین محرک در قهوه

کافئین به میزان بالایی در قهوه وجود دارد.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در این خصوص، کافئین دارای قدرت بسیار بالایی ست که به دلیل تأثیر مستقیم بر انتقال‌دهنده‌های عصبی، مهارکننده «آدنوزین» را غیرفعال می‌کند و این عمل موجب می‌شود تا «نورون‌ها» فعالیت بیشتری از خود نشان دهند و «دوپامین و نوراپینفرین» که جزو انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند، فعال شوند.

فعال شدن این انتقال‌دهنده‌ها در بدن موجب بالا رفتن سطح انرژی و هوشیاری افراد و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. یکی از دلایل رفع خستگی بعد از نوشیدن قهوه هم همین نکته است.

نوشیدن قهوه برای ورزشکاران نیز توصیه می‌شود چراکه بر اساس همین تحقیقات صورت گرفته مصرف قهوه و کافئین موجود در قهوه موجب بهبود عملکرد ورزشی بین ۱۱ تا ۱۲ درصد می‌شود و همچنین می‌تواند بر تجزیه بافت‌های چربی بدن نیز، مؤثر باشد.

کافئین موجود در قهوه موجب تحریک سیستم عصبی و ارسال سیگنال‌هایی به سلول‌های چربی می‌شود که باعث شکسته شدن آنان می‌شود و این عملکرد به کمک هورمون اپی نفرین یا آدرنالین در بدن انجام می‌شود.

هورمونی که از طریق خون وارد بافت‌های چربی می‌شود و با شکستن چربی‌های موجود در بدن، اسیدهای چرب را آزادکرده و وارد جریان خون انسان می‌کند.

نتیجه این فرایند به از بین رفتن چربی‌های بدن و کاهش وزن و همچنین رفع خستگی و افسردگی می‌شود.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X