قهوه در مبدأ

رست قهوه در مبدأ – ۱

کافه اکسسوری – زنجیره تأمین قهوه طولانی و پیچیده است و یکی از بزرگترین انتقادات آن این است که ارزش به‌طور سنتی فراتر از کشور تولیدکننده به آن اضافه می‌شود. درنتیجه، هرگز درآمد حاصل از افزودن این ارزش واقعاً به تولیدکننده‌ای که معمولاً فقط بخش کمی از قیمت فروش نهایی به آن پرداخت می‌شود، منتقل نمی‌شود. اگرچه ما امروز بیش از گذشته از این موضوع آگاه هستیم، اما هیچ راه‌حل ساده‌ای وجود ندارد که بتواند این مشکل را در مقیاس گسترده حل کند. بااین‌وجود، یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در سراسر صنعت موردبحث قرار گرفته است، بو دادن قهوه در مبدأ است.

اصل ساده است: با کباب کردن در مبدأ، شما ارزش بیشتری در کشور تولیدکننده تولید می‌کنید و درنتیجه نتایج را برای تولیدکنندگان قهوه بهبود می‌بخشید. بااین‌حال، گرچه این ایده به‌اندازه کافی ساده است، اما خالی از چالش نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر، ما با تیم Chica Bean مستقر در گواتمالا صحبت کردیم که قهوه‌ای را که توسط کشاورزان زن خرده‌مالک تولید می‌شود، در مدل «ارزش مشترک» تفت‌داده و صادر می‌کند. ادامه مطلب را بخوانید تا از صحبت‌های آن‌ها مطلع شوید.

افزودن ارزش قهوه در مبدأ

در صنعت قهوه، قهوه سبز به طور سنتی از کشورهای تولیدکننده صادر می‌شود و سپس بوداده می‌شود، مارک می‌شود و به فروش می‌رسد و تمام فرآیندهایی که ارزش قابل‌توجهی دارند، در کشور مصرف‌کننده حاصل می‌شود. درنتیجه، قیمتی که به تولیدکننده پرداخت می‌شود حداقل نسبت قهوه‌ای است که پس از برشته شدن به فروش می‌رساند.

بااین‌حال، هنگامی‌که قهوه را در مبدأ تفت می‌دهید (و متعاقباً آن را می‌فروشید)، در عوض، ارزش آن در کشور تولیدکننده باقی می‌ماند. ایده این است که سود حاصل از فروش قهوه بوداده پس‌ازآن در کشور باقی می‌ماند و درنتیجه باعث توسعه اقتصادی در جوامع تولیدکننده قهوه می‌شود.

درحالی‌که برخی از تولیدکنندگان قهوه خود را تفت می‌دهند، اکثر آن‌ها توانایی، تخصص و ابزار لازم برای این کار را ندارند. به همین ترتیب، رستری‌هایی که در همکاری نزدیک با تولیدکنندگان مبدأ کار می‌کنند، می‌توانند تخصص فنی و ارزش مشترک داشته و درنهایت دسترسی آن‌ها به بازارهای داخلی و بین‌المللی قهوه را بهبود بخشند.

Abbigail Graupner شریک توسعه تجارت در Chica Bean توضیح می‌دهد اگرچه این مدل به تولیدکننده امنیت مالی کمک می‌کند، اما فقط پرداخت یک قیمت عادلانه به تولیدکننده نیست. او می‌گوید: «مدل تفت دادن در مبدأ به حفظ داستان و تجربه مبدأ کمک می‌کند.»

وی می‌افزاید: «بااینکه می‌توانیم مستقیماً از تولیدکننده خرید کنیم، ارزش آن را حفظ می‌کنیم و می‌توانیم آن‌ها را به‌عنوان بخشی از فرآیند خود درگیر کنیم و آن‌ها می‌توانند سختی کار خود را در محصول بوداده نهایی تجربه کنند.»

تولیدکنندگان قهوه پس‌ازآن قادر به چشیدن قهوه‌ای هستند که مدت زیادی برای پرورش آن صرف می‌کنند. این امر به آن‌ها این قدرت را می‌دهد تا مالکیت بیشتری بر محصولاتی که می‌کارند و بمی فروشند، به دست آورند و درنتیجه به آن‌ها انگیزه می‌دهد که برای بهبود کیفیت قهوه خود تلاش کنند.

مزایای دیگر بو دادن از ابتدا چیست؟

درحالی‌که افزودن ارزش یک بخش فوق‌العاده مهم از بو دادن قهوه در مبدأ است، اما مزایای زیادی برای کل زنجیره تأمین وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، وقتی تولیدکنندگان نسبت به قهوه خود مالکیت بیشتری داشته باشند، درک خواهند کرد که چگونه تلاش آن‌ها در سطح مزرعه به برخی از طعم‌های موجود در فنجان تبدیل می‌شود. این می‌تواند یک نیروی مثبت برای آموزش و آزمایش باشد و باعث می‌شود تولیدکنندگان قهوه چیزهای جدیدی را برای بهبود کیفیت محصول خود امتحان کنند.

تفت دادن در مبدأ، در مواقعی که بازار در یک نوسان است ثبات بیشتری به تولیدکنندگان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، در هنگام بروز همه‌گیری Covid-19، زمانی که تأخیر در حمل‌ونقل برای قهوه سبز معمول است، امکان فروش به مصرف‌کننده در کشور گزینه‌های بیشتری به تولیدکننده می‌دهد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X