افزایش قیمت قهوه کلمبیا به‌واسطه ناآرامی‌ها

قیمت قهوه

کافه اکسسوری – از ابتدای همه‌گیری، روند قیمت قهوه کلمبیا انتظارات را نادیده گرفته است.

سقوط ناگهانی قیمت نفت در مارس ۲۰۲۰ باعث کاهش تقریباً ۲۵ درصدی ارزش پزو (COP) در برابر دلار شد. ازآنجاکه دانه‌های قهوه در بازارهای بین‌المللی به دلار خریداری می‌شوند، صنعت توانست از آربیتراژ نرخ ارز بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی وقتی پزو مقداری از ارزش خود را در برابر دلار بازیافت، قیمت‌های داخلی قهوه در طی ۱۴ ماه گذشته همچنان بالا بود.

اکنون، با ناآرامی‌های مدنی مداوم که باعث ایجاد اختلال در زنجیره‌های تأمین در سراسر کشور شده است، قیمت‌ها بار دیگر افزایش‌یافته است. قیمت پیشنهادی اتحادیه تولیدکنندگان Federacion Nacional de Cafereros de Colombia (FNC) در اوایل ماه مه به تولیدکنندگان با رکورد ۱۴۴۰۰۰۰ ۳۸۶ دلار آمریکا (COP) به ازای هر بار (۱۲۵ کیلوگرم)، ۳۴٪ افزایش از ابتدای امسال داشته است.

نکته جالب‌توجه اینکه این صنعت مستقیماً قبل از این قیمت‌های با درد اقتصادی روبرو بود و تولیدکنندگان برای تأمین معاش خود تلاش می‌کردند و بسیاری از آن‌ها به‌طور کامل کشاورزی قهوه را رها می‌کردند.

این درنهایت دولت کلمبیا را وادار کرد تا با تضمین حداقل نرخ کف تولیدکنندگان از طریق صندوق تثبیت قیمت، در بازار مداخله کند.

قیمت‌های داخلی و صندوق تثبیت

علی‌رغم اینکه کلمبیا سومین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است، تولیدات چند پارچه است و بیش از نیم میلیون مزارع کوچک مالک، معروف به fincas، در سراسر کشور پراکنده شده‌اند. اکثر این محصولات مالی مقادیر کافی برای فروش مستقیم به خریداران خصوصی تولید نمی‌کنند، بنابراین در عوض به یک واسطه، به‌طورمعمول FNC یا یک تعاونی محلی می‌فروشند.

FNC و تعاونی‌های محلی هر دو نرخ خرید داخلی شناور را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. تعدادی از عوامل فراتر از عرضه و تقاضا، بر قیمت پیشنهادی تأثیر می‌گذارند. این‌ها شامل ارزش پزو در برابر دلار و همچنین قراردادهای آتی است که باید پر شوند.

متأسفانه برای تولیدکنندگان، نرخ خرید غالباً زیر هزینه تولید کاهش‌یافته است، زیرا نیمه دوم دهه قبل برای کشاورزان خرده‌مالک کشور، دوره بسیار دشواری بود.

دولت کلمبیا صندوق تثبیت قیمت برجسته خود را در مارس ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. این صندوق ۶۴ میلیون دلاری برای حمایت از نرخ خرید داخلی FNC طراحی‌شده است، هر زمان که به زیر قیمت تولید برسد، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند همیشه با هزینه‌های بالاتر فروش کنند.

قیمت قهوه در فصل برداشت

اکنون، درحالی‌که این صنعت در حال نزدیک شدن به اوج میزان برداشت کمتر در اواسط فصل است (معروف به traviesa)، نرخ خرید داخلی FNC بار دیگر افزایش‌یافته است. از ابتدای سال تاکنون قیمت ۳۴ درصد افزایش‌یافته است و در اوایل ماه مه به‌عنوان رکورد ۱۴۴۰۰۰۰ ۳۸۶ دلار آمریکا (COP) به ازای هر کارخانه رسیده است.

در ابتدا، این افزایش قیمت تحت تأثیر La Niña بود – یک رویداد آب و هوایی نامنظم که در سپتامبر گذشته آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد – که ممکن است باعث بارندگی‌های بالاتر از حد متوسط ​​در منطقه شود و به‌طور بالقوه باعث کاهش عملکرد و فشار عرضه شود.

بااین‌وجود این ناآرامی‌های داخلی است که از اواخر آوریل در داخل کشور تشنج‌آور است که نرخ خرید داخلی را به بالاترین حد خود رسانده است. تنها هشت روز پس از آغاز اعتراضات در ۲۸ آوریل، قیمت مجدداً ۸٪ جهش کرد و به بالاترین قیمت ۱.۴۴۰،۰۰۰ COP رسید.

با حمل‌ونقل جاده‌ای در نقاط مختلف کشور که فلج شده است، تأمین‌کنندگان نگران این هستند که قادر به انجام سفارش‌ها باشند، به این معنی که هر چه قیمت‌های بالاتری دارند در حال کاهش عرضه قهوه هستند.

قیمت قهوه با نگاه به آینده

اعتراضات و ناآرامی‌های داخلی در سراسر کشور ادامه دارد، ازجمله اختلالات قابل‌توجهی در بوئناونتورا که محل زندگی یکی از مهمترین بنادر دریایی اقیانوس آرام در این قاره است و ۶۰٪ از کل صادرات دریای کلمبیا را تشکیل می‌دهد. بسیاری از بزرگراه‌ها نیز مسدود مانده‌اند، به این معنی که قهوه‌ای که برای صادرات در نظر گرفته‌شده همچنان در قوطی مانده است؛ بنابراین، چشم‌انداز کوتاه‌مدت تا میان‌مدت همچنان نامشخص است.

پیش‌بینی جهت آینده قیمت‌ها غیرممکن است. بااین‌حال، همان‌طور که تاریخ اخیر نشان داده است، قیمت‌ها می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی پایین آمده و پایین بیایند. با تأثیرات تغییرات آب و هوایی و COVID-19 که به معادله اضافه‌شده است، ممکن است منطقی انتظار ادامه بی‌ثباتی بازار را داشته باشیم.

متأسفانه، تولیدکنندگان هنوز هم با موانع زیادی در برابر امنیت اقتصادی خود روبرو هستند، این بدان معناست که اگر بازار دچار افت ناگهانی قیمت قهوه شود، آن‌ها چیزهای کمی را برای بازگشت دارند. درحالی‌که دولت در حال حاضر شبکه ایمنی را در قالب صندوق تثبیت قیمت ارائه می‌دهد، توانایی این مکانیسم برای انجام آنچه در مواقع ضروری موردنیاز است آزمایش نشده باقی‌مانده است.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

رست قهوه در مبدأ – ۲

قهوه در مبدأ

کافه اکسسوری – زنجیره تأمین قهوه طولانی و پیچیده است و یکی از بزرگترین انتقادات آن این است که ارزش به‌طور سنتی فراتر از کشور تولیدکننده به آن اضافه می‌شود. درنتیجه، هرگز درآمد حاصل از افزودن این ارزش واقعاً به تولیدکننده‌ای که معمولاً فقط بخش کمی از قیمت فروش نهایی به آن پرداخت می‌شود، منتقل نمی‌شود. اگرچه ما امروز بیش از گذشته از این موضوع آگاه هستیم، اما هیچ راه‌حل ساده‌ای وجود ندارد که بتواند این مشکل را در مقیاس گسترده حل کند. بااین‌وجود، یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در سراسر صنعت موردبحث قرار گرفته است، بو دادن قهوه در مبدأ است.

چالش‌های تفت دادن قهوه در مبدأ

تعدادی از چالش‌های عمدتاً تدارکاتی، وجود دارد که می‌تواند برشته شدن قهوه را در مبدأ دشوار کند.

در مرحله اول، رستری‌ها در کشورهای تولیدکننده باید زمان حمل‌ونقل را هنگام فروش به بازارهای بین‌المللی در نظر بگیرند. درحالی‌که می‌توان قهوه سبز را با استفاده از ساختارهای موجود دریایی حمل کرد، حمل قهوه بوداده در سطح بین‌المللی بسیار دشوارتر است و اغلب باید از طریق حمل‌ونقل هوایی ارسال شود.

طعم و رایحه قهوه بوداده چند هفته پس از تاریخ بو دادن کم می‌شود، به این معنی که ماندگاری آن بسیار کمتر است. این بدان معنی است که حمل‌ونقل به‌موقع آن، به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان بین‌المللی، فوق‌العاده مهم است.

Evelin سر رستر Chica Bean می‌گوید که زمان می‌دهد تا قهوه در حین انتقال استراحت کند. به‌طورمعمول، رستوران‌ها توصیه می‌کنند که قهوه برای مدت چند روز بین بو دادن و دم کردن، گاز زدایی شود.

Evelin می‌گوید: «ما همیشه اهمیت گاز زدایی را پس از تفت دادن یادآوری می‌کنیم تا به آن‌ها اجازه دهد از قهوه خود کاملاً لذت ببرند. این فرآیند در حین حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد و به ما امکان می‌دهد دانه‌های قهوه تازه را به‌موقع حمل کنیم درحالی‌که قهوه هنوز گاز دارد. این باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و همچنین اطمینان حاصل می‌شود که قهوه هنگام ورود به بازار با مصرف‌کننده تازه می‌ماند، حتی وقتی به خارج از کشور ارسال می‌شود.»

چشم‌انداز مصرف‌کننده

مشتریانی که قهوه تفت‌داده شده را از ابتدا تهیه می‌کنند می‌توانند بدانند که آن‌ها مدافع مدل پایدارتری هستند که از تولیدکننده پشتیبانی می‌کند. بعلاوه، برای برخی از نوشندگان قهوه، چشیدن قهوه‌ای که در همان کشور پرورش‌یافته و بوداده است، تجربه معتبرتری خواهد بود. این به‌تنهایی می‌تواند دلیل جدیدی برای آزمایش باشد.

اما فقط مصرف‌کنندگان فردی نیستند که از مزایای خرید مستقیم قهوه بوداده در مبدأ لذت می‌برند. هزینه عملیاتی کمتر برشته سازی در کشورهای تولیدکننده را می‌توان با کافی‌شاپ‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که به دنبال کار با روش‌های اخلاقی و پایدار هستند که همچنان سودآوری دارند، تقسیم کرد.

بااین‌حال، هنگام تفت دادن در مبدأ، مهم است که اولویت‌های مصرف‌کننده را در ذهن داشته باشید. اگر به چندین بازار در سراسر دنیا می‌فروشید، ممکن است مجبور شوید مشخصات رست خود را بر این اساس تغییر دهید.

هرچند که چالش‌های آن خالی از لطف نیست، بو دادن قهوه در مبدأ می‌تواند توانایی و آموزش همه افراد در زنجیره تأمین از تولیدکننده تا مصرف‌کننده را به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند به تولیدکنندگان قهوه مالکیت بیشتری نسبت به محصول خود بدهد.

درنهایت، این مدل با تمرکز بر پایداری و ثبات برای تولیدکننده تمرکز دارد. این کار می‌تواند به تولیدکنندگان قیمت عادلانه‌تری برای محصول خود بدهد و ثبات اقتصادی جوامع وسیع‌تری را برای رشد قهوه بهبود بخشد.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.