قیمت قهوه

افزایش قیمت قهوه کلمبیا به‌واسطه ناآرامی‌ها

کافه اکسسوری – از ابتدای همه‌گیری، روند قیمت قهوه کلمبیا انتظارات را نادیده گرفته است.

سقوط ناگهانی قیمت نفت در مارس ۲۰۲۰ باعث کاهش تقریباً ۲۵ درصدی ارزش پزو (COP) در برابر دلار شد. ازآنجاکه دانه‌های قهوه در بازارهای بین‌المللی به دلار خریداری می‌شوند، صنعت توانست از آربیتراژ نرخ ارز بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی وقتی پزو مقداری از ارزش خود را در برابر دلار بازیافت، قیمت‌های داخلی قهوه در طی ۱۴ ماه گذشته همچنان بالا بود.

اکنون، با ناآرامی‌های مدنی مداوم که باعث ایجاد اختلال در زنجیره‌های تأمین در سراسر کشور شده است، قیمت‌ها بار دیگر افزایش‌یافته است. قیمت پیشنهادی اتحادیه تولیدکنندگان Federacion Nacional de Cafereros de Colombia (FNC) در اوایل ماه مه به تولیدکنندگان با رکورد ۱۴۴۰۰۰۰ ۳۸۶ دلار آمریکا (COP) به ازای هر بار (۱۲۵ کیلوگرم)، ۳۴٪ افزایش از ابتدای امسال داشته است.

نکته جالب‌توجه اینکه این صنعت مستقیماً قبل از این قیمت‌های با درد اقتصادی روبرو بود و تولیدکنندگان برای تأمین معاش خود تلاش می‌کردند و بسیاری از آن‌ها به‌طور کامل کشاورزی قهوه را رها می‌کردند.

این درنهایت دولت کلمبیا را وادار کرد تا با تضمین حداقل نرخ کف تولیدکنندگان از طریق صندوق تثبیت قیمت، در بازار مداخله کند.

قیمت‌های داخلی و صندوق تثبیت

علی‌رغم اینکه کلمبیا سومین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است، تولیدات چند پارچه است و بیش از نیم میلیون مزارع کوچک مالک، معروف به fincas، در سراسر کشور پراکنده شده‌اند. اکثر این محصولات مالی مقادیر کافی برای فروش مستقیم به خریداران خصوصی تولید نمی‌کنند، بنابراین در عوض به یک واسطه، به‌طورمعمول FNC یا یک تعاونی محلی می‌فروشند.

FNC و تعاونی‌های محلی هر دو نرخ خرید داخلی شناور را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. تعدادی از عوامل فراتر از عرضه و تقاضا، بر قیمت پیشنهادی تأثیر می‌گذارند. این‌ها شامل ارزش پزو در برابر دلار و همچنین قراردادهای آتی است که باید پر شوند.

متأسفانه برای تولیدکنندگان، نرخ خرید غالباً زیر هزینه تولید کاهش‌یافته است، زیرا نیمه دوم دهه قبل برای کشاورزان خرده‌مالک کشور، دوره بسیار دشواری بود.

دولت کلمبیا صندوق تثبیت قیمت برجسته خود را در مارس ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. این صندوق ۶۴ میلیون دلاری برای حمایت از نرخ خرید داخلی FNC طراحی‌شده است، هر زمان که به زیر قیمت تولید برسد، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند همیشه با هزینه‌های بالاتر فروش کنند.

قیمت قهوه در فصل برداشت

اکنون، درحالی‌که این صنعت در حال نزدیک شدن به اوج میزان برداشت کمتر در اواسط فصل است (معروف به traviesa)، نرخ خرید داخلی FNC بار دیگر افزایش‌یافته است. از ابتدای سال تاکنون قیمت ۳۴ درصد افزایش‌یافته است و در اوایل ماه مه به‌عنوان رکورد ۱۴۴۰۰۰۰ ۳۸۶ دلار آمریکا (COP) به ازای هر کارخانه رسیده است.

در ابتدا، این افزایش قیمت تحت تأثیر La Niña بود – یک رویداد آب و هوایی نامنظم که در سپتامبر گذشته آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد – که ممکن است باعث بارندگی‌های بالاتر از حد متوسط ​​در منطقه شود و به‌طور بالقوه باعث کاهش عملکرد و فشار عرضه شود.

بااین‌وجود این ناآرامی‌های داخلی است که از اواخر آوریل در داخل کشور تشنج‌آور است که نرخ خرید داخلی را به بالاترین حد خود رسانده است. تنها هشت روز پس از آغاز اعتراضات در ۲۸ آوریل، قیمت مجدداً ۸٪ جهش کرد و به بالاترین قیمت ۱.۴۴۰،۰۰۰ COP رسید.

با حمل‌ونقل جاده‌ای در نقاط مختلف کشور که فلج شده است، تأمین‌کنندگان نگران این هستند که قادر به انجام سفارش‌ها باشند، به این معنی که هر چه قیمت‌های بالاتری دارند در حال کاهش عرضه قهوه هستند.

قیمت قهوه با نگاه به آینده

اعتراضات و ناآرامی‌های داخلی در سراسر کشور ادامه دارد، ازجمله اختلالات قابل‌توجهی در بوئناونتورا که محل زندگی یکی از مهمترین بنادر دریایی اقیانوس آرام در این قاره است و ۶۰٪ از کل صادرات دریای کلمبیا را تشکیل می‌دهد. بسیاری از بزرگراه‌ها نیز مسدود مانده‌اند، به این معنی که قهوه‌ای که برای صادرات در نظر گرفته‌شده همچنان در قوطی مانده است؛ بنابراین، چشم‌انداز کوتاه‌مدت تا میان‌مدت همچنان نامشخص است.

پیش‌بینی جهت آینده قیمت‌ها غیرممکن است. بااین‌حال، همان‌طور که تاریخ اخیر نشان داده است، قیمت‌ها می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی پایین آمده و پایین بیایند. با تأثیرات تغییرات آب و هوایی و COVID-19 که به معادله اضافه‌شده است، ممکن است منطقی انتظار ادامه بی‌ثباتی بازار را داشته باشیم.

متأسفانه، تولیدکنندگان هنوز هم با موانع زیادی در برابر امنیت اقتصادی خود روبرو هستند، این بدان معناست که اگر بازار دچار افت ناگهانی قیمت قهوه شود، آن‌ها چیزهای کمی را برای بازگشت دارند. درحالی‌که دولت در حال حاضر شبکه ایمنی را در قالب صندوق تثبیت قیمت ارائه می‌دهد، توانایی این مکانیسم برای انجام آنچه در مواقع ضروری موردنیاز است آزمایش نشده باقی‌مانده است.

منبع: daily coffee news

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X