لانگ بلک با عطر و طعمی قوی

کافه اکسسوری – لانگ بلک یکی از قهوه‌های بر پایه اسپرسو است که شباهت بسیار زیادی به قهوه آمریکانو دارد، با این تفاوت که جای شات اسپرسو و آب با یکدیگر جابجا شده است.

در این مقاله به تاریخچه و طرز تهیه این قهوه می‌پردازیم.

لانگ بلک زاده سلیقه آمریکایی است. ازنظر تاریخی ایتالیایی‌ها درگذشته تنها دو نوع قهوه اسپرسو و کاپوچینو درست می‌کردند؛ اما باگذشت زمان و ورود آمریکایی‌ها به ایتالیا و جلب رضایت آن‌ها در نوشیدن قهوه، لانگ بلک در ایتالیا متولد شد.

داستان از جایی شروع شد که آمریکایی‌هایی که به‌عنوان توریست به ایتالیا می‌آمدند همیشه یک فنجان بزرگ قهوه سیاه سفارش می‌دادند که امروزه آن را به نام لانگ بلک می‌شناسیم.

این تقاضا برای یک باریستای ایتالیایی که در تهیه و نوشیدن قهوه سیاه  تنها به شکل یک اسپرسو کوچک عادت کرده بود، عجیب اما جالب بود؛ بنابراین باگذشت زمان برای خشنود کردن گردشگران آمریکایی، آن‌ها اسپرسوهای خود را با نظر آن‌ها تطبیق دادند تا بالاخره  یک فنجان بزرگ قهوه یا همان لانگ بلک متولد شد!

آمریکایی‌ها به نوشیدن قهوه دم‌کرده عادت داشتند و شدت تأثیر اسپرسو برای آن‌ها خیلی زیاد بود.

برای همین باریستای ایتالیایی با درست کردن یک شات اسپرسو در یک فنجان که از قبل با آب داغ پر شده بود، سریعاً  شدت قهوه را کاهش داد تا با ذائقه آن‌ها سازگار شود!

طرز تهیه

لانگ بلک یکی از قهوه‌های قوی به شمار می‌رود، حتی از اسپرسو هم می‌تواند قوی‌تر باشد به‌طوری‌که در روش درست کردن این قهوه، اگر ۲۳ گرم قهوه آسیاب شده استفاده شود، ۲۰ گرم عصاره قهوه به دست می‌آید و تقریباً ۲۰ ثانیه طول می‌کشد.

مواد لازم برای درست کردن این قهوه، دبل شات اسپرسو و آب جوش است. یک فنجان کوچک یا معمولی را با ۸۰ درصد آب داغ (نه جوش اما خیلی گرم) پر کنید، بهتر است حجم فنجان شما ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر باشد که ۸۰ درصد آن از آب گرم پر شود.

برای دم‌آوری لانگ بلک تنها کافی است با استفاده از سبد دوتایی، ۲۳ گرم قهوه آسیاب شده را درون پرتافیلتر بریزید و پس از تنظیم دستگاه اسپرسوساز و قرار دادن لیوانی که ۸۰ درصد آن از آب داغ پر شده است، ۲۰ گرم عصاره قهوه را روی آن بریزید تا لانگ بلک شما آماده شود! به همین راحتی!

معمولاً در کنار فنجان این قهوه مانند آمریکانو یک لیوان یا فنجان آب گذاشته می‌شود تا اگر برای شخصی غلیظ یا تلخ بود بتواند آب اضافه کند تا از شدت‌اش کم شود.

تفاوت با آمریکانو

لانگ بلک قهوه‌ای ظریف اما فوق‌العاده قوی است که با ریختن اسپرسو یا ریسترتو روی آب داغ درست می‌شود.

لانگ بلک، بسیار شبیه به آمریکانو است اما کرمای قهوه را حفظ می‌کند، بنابراین عطروطعم بیشتری نسبت به آمریکانو دارد.

حجم آب داغ و اسپرسو  استفاده‌شده در هر دو قهوه به یک اندازه است یعنی در هر دو ۸۰ درصد لیوان آب داغ  و ۲۰ درصد اسپرسو است اما تفاوت در اینجاست که در لانگ بلک، دبل شات اسپرسو بر روی آب داغ ریخته می‌شود (برعکس آمریکانو) و به همین خاطر کرما یا همان کف برنزه رنگ حاصل از شات اسپرسو ایدئال بر روی آن می‌ماند ولی در آمریکانو چون آب داغ روی اسپرسو ریخته می‌شود، طبیعتاً کرما سریع از بین می‌رود و عطروطعم آن خیلی کم‌تر می‌شود.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X