واژه نامه قهوه: قهوه کلمبیا Colombia

Colombia

کافه اکسسوری – قهوه کلمبیا Colombia با توجه به پروفایل‌های خوش‌طعم و مرغوب یکی از متفاوت‌ترین کشورهای تولیدکننده قهوه است. در بخش‌هایی مانند آنتیوویا، قهوه‌های شکلاتی و پر جنب‌وجوش یافت می‌شود، درحالی‌که در بخش هویلا که خوش‌نامی آن به دلیل بازار فروش قهوه‌های تخصصی است، می‌توانید قهوه‌های فوق‌العاده‌ای پیدا کنید، قهوه‌هایی با طعم‌های میوه‌ای و آبدار که پروفایل‌های طعم آن با قهوه‌های کنیا رقابت می‌کند.

وجود میکرولات‌های متعدد در کنیا بدان معنی است که کلمبیا می‌تواند محصول زیادی را در بیشتر سال با استفاده از هر دو محصول اصلی خود و محصولات کوچک‌تر تولید کند.

کلمبیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده قهوه در جهان، از زیرساخت‌های قهوه بسیار توسعه‌یافته و مترقی برخوردار است.

بخش‌هایی مانند فدراسیون ملی تولیدکنندگان قهوه کلمبیا و Cenicafé، یک مرکز تحقیقات قهوه مشهور به دلیل توسعه انواع قهوه مقاوم در برابر بیماری‌ها مانند قهوه کاستیلو، نمونه‌های خوبی از توجه کلمبیا به صنعت قهوه و تولیدات به‌روز و مقاوم قهوه به شمار می‌روند.

منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna

Colombia

Colombia is one of the most diverse coffee-producing countries in terms of its quality flavour profiles. In departments such as Antioquia, chocolaty, full-bodied cups are found, while in Huila Department (the darling of the speciality market), one can find incredibly ripe, fruity, and juicy coffees whose flavour profiles are closely comparable to those of Kenyan coffees.

Multiple microclimates also mean that Colombia can produce a lot of fresh crop coffee throughout most of the year, by using both main crops and smaller “fly” crops. As well as being one of the world’s largest coffee-producing countries, Colombia has a highly developed and progressive coffee infrastructure.

Bodies such as the nonprofit Federación Nacional de Cafeteros de Colombia (National Federation of Coffee Growers of Colombia – Fedecafé, for short) and Cenicafé, a coffee research centre renowned for its development of more disease-resistant varieties such as Castillo, are good examples

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

تاریخ شکل گیری دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز

کافه اکسسوری – دهه‌های سی و چهل میلادی ایتالیا شاهد افت مصرف قهوه بود. بخشی از این افت نتیجه‌ی سیاست‌های اقتصادی دولت فاشیست‌ها در محدود کردن واردات و بعدتر به دلیل شرایط دوران جنگ بود. باوجود تمام محدودیت‌ها، فرانچسکو ایلی (Francisco Illy) و آشیل گاجا (Achille Gaggia) نسخه‌های بهسازی شده از دستگاه اسپرسوساز ایده‌آل تولید کردند.

سال ۱۹۴۷ قهوه‌ساز جدیدی توسط گاجا معرفی شد که یک پمپ دستی داشت و طعم اسپرسو را دگرگون کرد. با استفاده از این ماشین فشار بسیار بیش‌تری تولید می‌شد و برای اولین بار فوم معروف روی اسپرسو یا کرما (Crema) ظاهر شد. در ۱۹۴۸ ارنستو والنته (Ernesto Valente) اختراع گاجا را خرید و شروع به تولید انبوه آن در شرکت فائما (Faema) کرد، شرکتی که تا امروز نام‌اش با کافه‌ها و صنعت قهوه گره خورده است.

رویکرد والنته و گاجا به قهوه تفاوتی بنیادین داشت. گاجا اختراع‌اش را کالای لوکسی می‌دید که «برای ازمابهتران» خلق شده بود درحالی‌که تمام هم‌وغم والنته خلق دستگاهی ارزان‌قیمت و قابل‌استفاده برای اقشار مختلف جامعه بود. سال ۱۹۶۱ والنته دستگاه فائما E61 را به بازار آورد که همچنان در جهان شناخته‌شده است.

فائما E61 را می‌توان پدر اسپرسوسازهای امروزی دانست، اولین دستگاه نیمه‌اتوماتیک اسپرسوساز که بدون نیاز به کار یدی فشار لازم را ایجاد می‌کرد ولی هم‌زمان به باریستا اجازه می‌داد فرآیند عصاره‌گیری را کنترل کند. در این دستگاه مخزن آب افقی است و شیوه‌ی کار با آن به‌گونه‌ای بود که کافه بارها را به فضایی اجتماعی برای خوش‌وبش باریستا و مشتری تبدیل می‌کرد. معرفی این دستگاه اسپرسوساز به بازار هم‌زمان بود با فراگیر شدن کافه‌های کوچک و بزرگ در گوشه‌کنار ایتالیا.

دستگاه اسپرسوساز در حال حاضر

فرهنگ قهوه‌نوشی ایتالیا باوجود تحولات عمده‌ی جهانی و فراگیر شده محبوبیت قهوه در گوشه‌کنار دنیا، به نسبت بدون تغییر ماند و امروزه کم‌و‌بیش همان چیزی است که در دهه‌ی ۴۰ میلادی شکل گرفت. همچنان ایتالیایی‌ها به نزدیک‌ترین کافه‌ی محلی می‌روند یک فنجان اسپرسو سفارش می‌دهند و روز را آغاز می‌کنند و همچنان کمتر ایتالیایی‌ای را پیدا می‌کنید که حاضر باشد پول زیادی خرج قهوه کند.

قهوه‌ی برزیلی برای دهه‌ها عمده‌ترین سهم از بازار قهوه‌ی ایتالیا را داشت و تا ۱۹۹۰، حدود ۴۴٪ بازار را قهوه‌ی روبوستا تشکیل می‌داد. کیفیت خدمات و برخورد خوب کارکنان کافه برای بسیاری از ایتالیایی‌ها از کیفیت قهوه‌ای که سرو می‌شود اهمیت بیش‌تری دارد.

برای بسیاری، نوشیدن اسپرسو مترادف باتجربه‌ی طعم خالص قهوه بدون اضافاتی چون شیر و شکر است؛ اما برای بیش‌تر ایتالیایی‌ها نوشیدن قهوه باتجربه‌ای آمیخته با «مکان» همراه است، تجربه‌ی یک روز خوش در میدان بزرگ شهر و نشستن در کافه‌ای آرام و نوشیدن فنجانی قهوه‌ی داغ در روشنایی غروب جنوب ایتالیا یا سر زدن به کافه‌ی کوچکی سر خیابان و نوشیدن یک شات آدرنالین که آدم را برای باقی کارهای روز سرپا نگه می‌دارد و این دریافت مکان محور از نوشیدن قهوه، عنصری کلیدی در درک اسپرسوی ایتالیایی است.

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.