دم‌آوری قطره‌ای

دم‌آوری قطره‌ای در مقابل غوطه‌وری – ۱

کافه اکسسوری – روش‌های دم‌آوری فیلتری به دودسته کلی تقسیم می‌شوند: روش دم‌آوری قطره‌ای که آب بر روی قهوه ریخته می‌شود و از فیلتر عبور می‌کند و روش دم‌آوری غوطه‌وری ؛ اما دقیقاً چه تفاوتی بین این دو سبک دم‌آوری قهوه وجود دارد؟

چه کسی عاشق قهوه فیلتری نیست؟ شما می‌توانید آن را در خانه بدون نیاز به خرید یک دستگاه گران‌قیمت و یا سفارش آن در یک کافه باکیفیت بالا تهیه کنید و این امکان را به خود بدهید تا از طعم‌های پیچیده یک قهوه تخصصی لذت ببرید.

بااین‌وجود بیش از یک‌راه برای دم‌آوری قهوه فیلتری یا دمی وجود دارد و هر روش دم کردن تفاوت‌های مختلفی را در فنجان به همراه دارد، از بادی تقویت‌شده گرفته تا وضوح‌بالا.

دم‌آوری قطره‌ای

این روش نام‌های بسیاری دارد و فروتنانه‌ترین استایل را در انواع دم‌آوری است که تنها با ریختن آب داغ بر روی قهوه آسیاب شده، تهیه می‌شود و این اجازه را می‌دهد تا آب از طریق فیلترهای دم‌آوری به‌صورت قطره‌ای استخراج شود.

ابزار دم‌آوری در این روش شامل هاریو V60، Kalita Wave و کمکس می‌شود.

دم کردن قطره‌ای به‌خوبی پیچیدگی یک قهوه را برجسته می‌کند و تمایل دارد تا طعم‌ها و رایحه‌های ظریف را برجسته کند.

ازآنجاکه آب اجازه استخراج روغن‌های قهوه و محلول‌ها در زمان خاص را دارد و با فرض اینکه از دستورالعمل خوبی استفاده‌شده باشد، این روش می‌تواند باعث شفافیت بیشتر طعم شود.

به‌عنوان‌مثال، V60 برای تأکید بر اسیدیته و گل‌های گل خوب است درحالی‌که هنوز مقدار مناسبی از روغن‌های قهوه را از طریق فیلتر نازک اجازه عبور می‌یابند و بادی را تقویت می‌کند.

کمکس با داشتن کاغذ فیلتر ضخیم، بیشتر روغن‌های قهوه را حفظ می‌کند و به همین دلیل نوعی درخشش عالی با پیچیدگی مناسب قهوه را با خود دارد.

Kalita Wave، با پایه‌ی مسطح و سه سوراخ خروجی، تمایل دارد تا با کاهش سرعت جریان و افزایش زمان دم‌آوری شیرینی عمیق‌تری در قهوه ایجاد کند.

چالش‌های دم‌آوری قطره‌ای

در ابزاری با انعطاف‌پذیری بسیار زیاد، خطای انسانی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

تکنیک بد ریختن، کانال‌کشی و بی‌ثباتی دما برخی از متداول‌ترین مواردی است که بر روی دم‌آوری قطره‌ای تأثیر می‌گذارد، به‌خصوص بی‌تجربگی باریستا.

برای افراد مبتدی ممکن است کنترل میزان ریختن آب با کتری دشوار باشد و یا حتی ممکن است که کتری کتل نداشته باشند.

کانال‌سازی نتیجه زمینه‌های توزیع ناموزون است. این باعث می‌شود آب از طریق بخش‌های خاصی از بستر قهوه، استخراج شود و در بخش‌های دیگر استخراج نشود و یا کم استخراج شود.

زاویه دید عمیق دستگاه‌های مختلف مانند Chemex و V60، توزیع یکنواخت قهوه را دشوارتر می‌کند. این می‌تواند منجر به ایجاد یک توازن نامتعادل با نت‌های ناراحت‌کننده شود.

منبع: perfect daily grind

نوشته سیرا بورگس یو

کافه اکسسوری را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X